FARIBA9999
˙·٠•●معجزه قرآن و ادعیه ●•٠·˙ | خرداد ۱۴۰۴

لزوم هشیاری مردم در زمان جنگ

بنام خدا

با سلام

ما در زمانه ای زندگی میکنیم که دشمنان ما ، میدانند حمله ی نظامی گزینه ی آخر هست و قبل از حمله ی مستقیم نظامی ، با جنگ شناختی و عقیدتی و ذهنی و فکری سعی میکنند طرف مقابل خود را تضعیف کنند و بعد با جنگ نظامی آن کشور را از بین ببرند . مثل کاری که در سوریه کردند ، ابتدا مردم را طی سالها جنگ شناختی و روانی و فکری ، تبدیل کردند به نیروی متخاصم در برابر دولت خودشان ، بعد دشمن آمد گروه های تروریستی مثل تحریر الشام که سودای به قدرت رسیدن و حکومت کردن داشتند را پر و بال داد و از آنها حمایت کرد و به انواع و اقسام سلاحهای جنگی تجهیزشان کرد ، بعد دشمن در ارتش سوریه رخنه کرد به وسیله ی همان گروهکهای تروریستی تا بعدها بتواند از همانها برای فروپاشی ارتش استفاده کند ، به این ترتیب بود که با یک حرکت غافلگیرانه ، طی چند روز توانستند حکومت سوریه را ساقط کنند بوسیله ی مردمی که ذهنهایشان از قبل آماده شده بود برای ضدیت با نظام و بوسیله ی رسانه های معاند شستشوی مغزی شده بودند و با ارتشی که پر شده بود از نفوذی های گروهکهای تروریسیتی .

دشمن ، اعم از حکومت امپریالیستی امریکا و انگلیس و اروپا ، این سناریو را برای تمام دخالتها و تصرفاتشان در کشورهای مورد نظر اجرا میکند ، اول ذهن مردم را آماده میکند بعد با گروهکهای تروریستی و ایادی مزدور خود ، وارد عمل میشود و در آخر خودش با حمله ی نظامی ، سه ضلع مثلث شوم خود را تکمیل میکند و آن کشور را به اِشغال و استعمار خود در می آورد .

در مورد ایران اما به یک مشکل بزرگ برخوردند که نمیگذارد این سناریوی مُزَوّرانه ی آنها پیاده و اجرا شود و آن همانا آگاهی مردم و حمایت انها از نظام است . طی سالها با چندین شبکه و رسانه ی مزدور سعی کردند ذهن مردم را با دروغ و شایعات و فریب گول بزنند ، با کلیپهای تقطیع شده و صدا گذاری شده و مجریان رنگ و روغن مالیده که اخبار دروغ را با قیافه های حق به جانب که خود را دلسوز مردم ایران و مصمم به براندازی نظام نشان میدهند و طوری نمایش میدهند که انگاری قدرت براندازی نظام ایران را دارند تا مخاطب بیشتر به آنها امید ببندد ، اما آنها فقط بتوانند روی قشر عوام الناس که سواد رسانه ندارند و کلا اگاهی و شعور و درک درستی از جریانات سیاسی و اجتماعی ندارند تاثیر بگذارند ولی در مقابلشان یک قشر عظیم از تحصیلکرده ها و نخبگان هست که با آگاهی و شعور و درک درست از اوضاع ، دشمن را می شناسند و فریبش را نمیخورند و به مقابله با آن می ایستند و به آن قشر ناآگاه ، درک و اگاهی میدهند با جهاد تبیین و مانع از پیاده شدن نقشه های دشمن میشوند و در راهپیمایی ها به حمایت از نظام شرکت میکنند تا دشمن نتواند وانمود کند که نظام از حمایت مردم برخوردار نیست چون دائم در رسانه های معاند القا میشود که همه ی مردم ضد نظام هستند و کسی از آن حمایت نمیکند و دشمن با فعالیت شبانه روزی در فضای مجازی با هزاران اکانت فیک و ربات های خود اینطور نشان میدهد که اینها مردم هستند که علیه نظام حرف میزنند اما در واقع از لشکر سایبری موساد و لشکر سایبری منافقین و سلطنت طلبها هستند .

از سویی نظام مانع از قدرت گرفتن گروه های تروریستی در ایران بوده و هست نه به گروه کومله اجازه داد عرض اندامی بکند و نه به گروه ریگی و نه به گروه سلطنت طلب انجمن پادشاهی و نه به گروه منافقین ، لذا ایران مثل سوریه نشد که یک شهر را کامل در اختیار گروهکهای تروریستی بگذارد که گروه تحریر الشام شهر ادلب را به دست گرفته بودند و در آن جولان میدادند و حکومت میکردند و محل برو بیای آمریکایی ها و ترکیه بود که اگر در ایران ، مردم و حکومت جلوی این گروهکهای تروریستی نمی ایستادند ، گروه کومله ، کردستان را به دست گرفته بود و گروه ریگی ، سیستان و بلوچستان و منافقین هم در هر شهری که از نظر انتظامی ضعیف بود عرض اندام میکردند ، که این گروهکها ، تمام سعی خود را میکردند که نیروهای انتظامی در سیستان و بلوچستان را از بین ببرند و نیروهای انتظامی در کردستان و سایر شهرها را ترور کنند چون انها را مانع تاخت و تاز خود می دیدند . پس عوامل موفقیت ایران در مهار دشمن خارجی و داخلی این بود که نیروی انتظامی و اطلاعاتی قوی داشت که البته باید باز هم قوی تر از آنچه که هستند شوند و از کشورهای دیگر وسایل و امکانات و ابزارهای نظارتی و جمع آوری اطلاعات پیشرفته را بخرند و مثل چین در تمام سطح شهر حتی کوچه پس کوچه ها دوربین نصب کنند آنهم از چندین جهت اگر دشمن برای اجرای نقشه های خود ، دوربین های یک جهت را کور کرد دوربین های نظارتی دیگر بتوانند اطلاعات ذخیره کنند که در جریان ترور شهید فخری زاده ، دشمن درست چند دقیقه قبل از عملیاتش ، دوربین توی مسیر فخری زاده را کور کرده بود و از عملیات تروریستها فیلمی وجود ندارد . جای شکر دارد که خود مردم در انتقال اطلاعات به نظام کمک میکنند و هر جا حرکات مشکوکی می بینند گزارش میکنند حتی کودکان که یک گروه تروریستی را یک کودک هفت ساله شناسایی کرد و لو داد که از حرکات مشکوک و رفت و آمدهایشان به آنها شک میکند شاید هم یک جوان و نوجوان بزرگتر شک کرده و به کودک انتقال داده که برود به خانواده اش بگوید و خانواده اش هم به نیروی انتظامی اطلاع دهند که رفت و آمد آن گروه تروریستی را رصد کنند و قبل از هر اقدام جنایتکارانه ای آنها را دستگیر کنند . پس این آگاهی مردمی و متعهد بودن آنها و بی تفاوت نبودنشان کمک بزرگی در خنثی کردن توطئه های دشمن داشته و آنچه که مردم را متعهد و آگاه کرده ، دوری آنها از عوامل غفلت آور مثل بارهای مشروب فروشی که در سوریه به وفور بود و کاباره ها و مراکز فساد و فحشاء و دانسینگ ها و کلوبهای شبانه که جوانان را بشدت در خواب غفلت از جامعه فرو می برد

پاک بودن جامعه از مظاهر فساد و فحشا که دستاورد انقلاب مردمی در سال 57 بود مانع از غفلت مردم میشود که اگر همچنان آن مراکز لهو و لعب و خوشگذرانی فساد آور وجود داشت مردم و جوانان نمیتوانستند به اگاهی های لازم و درک و شعور کافی از جامعه ی خود و آنچه که در دنیا میگذرد برسند .

پس دشمن مهمترین ابزار خودش را برای به تصرف درآوردن و استعمار کشورها ، استحمار و خر کردن و ناآگاهی ملتها میداند ، حتی در جامعه ی امپریالیستی ، برای اینکه مردم را در جهل و بی خبری نگهدارد ، آنها را غرق در شهوات و مشروبات الکلی میکند ، فیلمهای سینمایی شان بدون سکس و مشروب و خشونت امکان ندارد ساخته شود حتما از این سه ضلع مثلث شوم باید داشته باشند . و با رواج خشونت به دنبال کسب درامد برای کارخانه های اسلحه سازی خود هست که در جامعه ی بدون خشونت و در صلح و صفا ، کسی اسلحه نمیخرد . در هر کشور ضعیفی ، جنگ افروزی برپا میکند تا بعد به آنها اسلحه های خود را بفروشد . اما دانشجویانی که از کشورهای مسلمان وارد دانشگاه های اروپایی و آمریکایی میشوند به جوانان خواب زده و در غفلت کشورهای امپریالیستی ، آگاهی رسانی میکنند و در نتیجه دانشگاه هایشان در مسیر مبارزه با استکبار جهانی قرار گرفت که در جریانات حمایت از مردم فلسطین ، دانشجویان دانشگاه های امریکا و اروپا ، در مخالف با ظلم و جنایت صهیونیستی از خود حرکتهای سازنده ای نشان دادند ،

سردمداران حکومتهای امپریالیستی ، آگاهی قشر جوان را برنمیتابند و عزم خود را جزم میکند که جوانان را به طرق دیگر مسخ و تحمیق کند و در اتاقهای فکر خود ، حیله ای برای اجرای نقشه های استحماری خود پیدا کردند و آن ، سوق دادن جوانان و کل مردم حتی کودکان و نوجوانان به همجنس بازی بود چون میدانستند که با همجنسبازی ، شخصیت و غرور فرد بشدت تحقیر و خرد میشود و کسی که خود را حقیر دید وارد هر شرّی میشود ، مَن هانَت علیه نفسه ، فلاتامن شرّه . مردی که خلقتاً مقتدر آفریده شده در همجنس بازی به ذلت مفعول شدن در دست مرد دیگری می افتد و زنی که خلقتاً خود را معشوق می بیند در همجنسبازی باید نقش یک مرد را بازی کند و از فطرت خودش دوری کند . و هر دو شکل این قضیه چه در مرد و چه در زن ، حس ذلت و خواری و زبونی ایجاد میکند که شاید خودشان متوجه نشوند اما به مرور آثار حقارت و پستی و دنائت روحی و شخصیتی را در آنها ظاهر میشود . و قشر یک درصدی ثروتمندان نمیخواهند مردم احساس عزت و غرور کنند چون در آن صورت دیگر حاضر نمیشوند برای ثروتمندان نوکری کنند پس آنها مردم را خار و زار و ذلیل و محتاج میخواهند تا بتوانند نوکرانی بی چون و چرا و مطیع داشته باشند .

در وانفسای جنگ ، یک عده مزدور را اجیر کرده اند که در گوشه کنار شهرها با بهپاد به مردم و مسئولین حمله کنند و به آنها صدمه بزنند و با فریبکاری لاستیک و علفهای خشک را آتش بزنند تا وانمود کنند اسرائیل مراکزی را در ایران زده و در مردم رعب و وحشت و ناامیدی ایجاد کنند که برای مقابله با این فریبکاری ، بسیج مردم اقدام به برپایی ایستگاه های کنترل کرد که دشمن زبون در بعضی شهرها به این ایستگاه های کنترل حمله میکنند این احمقها تصور میکنند با کشتن افراد ، دیگر کسی آن مسئولیت را به عهده نمیگیرد یا نفرات بعدی می ترسند آن مسئولیت را به دوش بگیرند که مبادا کشته شوند اما سخت در اشتباهند و فرهنگ انقلاب و فرهنگ امام حسین علیه السلام ، فرهنگ شهید پرور هست که تک تک افراد متعهد به این فرهنگ ، حاضر نیستند دست از عقیده و جهاد بردارند که ان الحیات عقیده و جهاد ، چون معتقدند که زندگی همان عقیده و جهاد در راه عقیده هست و هدف از زندگی جز این نیست . پس کسی که چنین می اندیشد از مردن نمی ترسد و نفرات بعدی هم مردن را افتخار میدانند . این جنگی که برپا کردید موجب اتحاد مردم شده حتی همانها که تا دیروز آنها را با فریب ، مقابل نظام قرار داده بودید الان حامی نظام و به حمایت از نظام ایستاده اند چون آن را حافظ کشور میدانند و نمیخواهند سرنوشتشان به سرنوشت مردم سوریه دچار شود . همان صدا سیما که حمله کردید باعث اثبات حقانیت آن شده و مردم دنیا را بیشتر مشتری دیدن و شنیدن صدا سیما کرده ، برای همین هست که از قدیم گفتند ، خدا را شکر که دشمنان ما از احمقها هستند ، که شما احمقها با کشتار و تخریب و آتش میخواهید مانع از پیشرفت حق شوید اما همان موجب جذب بیشتر مردم به حق میشود و موجب پیشرفت و قدرت گرفتن حق و حقیقت میشود .

پیشگوهایی در سالها قبل پیشگویی کرده بودند که در سال 2025 صهیونیستها نابود میشوند و تا سال 2027 دیگر نامی از صهیونیستها روی نقشه ی جهان وجود نخواهد داشت و این جنگ ، شروع بر تحقق آن پیشگویی هست که حتی خاخام های خودتان بر حسب تعلیمات تورات ، به این حقیقت رسیدند که اقتدار صهیون تا 80 سال بیشتر نیست و شما دو سال دیگر که 80 سال کامل میشود دیگر اثری از آثارتان بر پهنه ی گیتی باقی نخواهد ماند به اذن الله تعالی .

ختم سورة الواقعة

سورة الواقعة

از حضرت صادق علیه السلام منقول است که : هر که در هر شب جمعه سوره واقعه را بخواند خدا او را دوست دارد ، و مردم را دوست او گرداند ، و در دنیا بدحالی و فقر و احتیاج نبیند ، و به هیچ آفتی و بلائی مبتلا نشود ، و از رفقای حضرت امیرالمومنین علیه السلام باشد ، و این سوره مخصوص آن حضرت است و در آن کسی شریک نمی باشد

و به سند معتبر دیگر ازآن حضرت منقول است : هر که مشتاق بهشت و وصف آن باشد سوره اذا وقعت را بخواند ، و هر که خواهد وصف جهنم را ملاحظه نماید سوره الم سجده را بخواند

و به سند معتبر از اسماعیل بن عبدالخالق منقول است که حضرت صادق علیه السلام فرمود : پدرم بعد از نماز خفتن دو رکعت نشسته می کردند ، و در آن صد آیه می خواندند ، و می فرمودند ، هر که این دو رکعت را بکند ، و صد آیه در این دو رکعت بخواند ، او را در آن شب از غافلان ننویسند ، اسماعیل گفت ، حضرت امام محمد باقر علیه السلام در این دو رکعت و تیره ، سوره اذا وقعت و قل هو الله احد می خواندند .

و به سند صحیح از امام محمد باقر علیه السلام منقول است : هر که سوره واقعه را هر شب پیش از آن که بخوابد بخواند ، در قیامت روی او مانند ماه شب چهارده نورانی باشد .

 

ختم سورة الواقعة

جهت وسعت رزق و توسعه در امر معیشت تاثیر غریب دارد و از مجربات است که تخلف ندارد ابتدا از شب هر شب سه بار این سوره را بخواند و شب جمعه هشت مرتبه بخواند و این عمل را پنج هفته به جا آورد و قبل از هر سوره این دعا را بخواند :

اللهم ارزقنا رزقا حلالا طیبا من غیر کد استجب دعوتنا من غیر رد و اعوذ من الفضیحتین الفقر و الدین و ادفع عنی هذین بحق الامامین الحسن و الحسین عیهما السلام برحمتک یا ارحم الراحمین

از امیرالمومنین علیه السلام روایت شده : اگر هر که روزی یک بار سوره اذا وقعه و یکبار یا ایها المزمل و یک بار و اللیل و یک بار الم نشرح بخواند دین او ادا و حاجت او روا گردد ، بعد از همه این دعا را بخواند :

یا رازق السائلین یا راحم المساکین یا ولی المومنین یا غیاث المستغیثین یا ارحم الراحمین صل علی محمد و آل محمد و اکفنی بحلالک عن حرامک و بطاعتک عن معصیتک و بفضلک عمن سواک یا اله العالمین و صلی الله علی محمد و آله اجمعین

 

ختم دیگر سوره الواقعة

جهت وسعت رزق و توانگری از شب جمعه شروع کند هر شبی پنج بار تا شب جمعه دیگر ، شب آخر شش بار جمعا چهل و یک بار می شود و در هر مرتبه که سوره تمام شد این دعا را بخواند مجربست :

بسم الله الرحمن الرحیم یا رازق المقلین یا راحم المساکین و یا ذالقوة المتین یا غیاث المستغیثین و یا خیر الناصرین ایاک نعبد و ایاک نستعین اللهم ان کان رزقی فی السماء فانزله و ان کان فی الارض فاخرجه و ان کان بعیدا فقربه و ان کان قریبا فیسره و ان کان یسیرا فکثره و ان کان حراما فحلله و ان کان حلالا فبارک لنا فیه برحمتک یا ارحم الراحمین

اسامی فرشتگان

خدا در کنار همه ملائکش فرشته هایی را برای رسیدن به امور بنده هایش کنار گذاشته است فرشته هایی که هر کدام در دنیا وظیفه ای خاص را بر عهده دارند.

جرمیل

یکی از فرشتگانی است که وظیفه اش کمک به ایجاد تغیرات مثبت در زندگی آدم هاست. این فرشته به کمک انسان هایی می رود که قصد تغییر و دگرگونی در زندگی شان را دارند طوری که جرمیل به کمک عواطف و احساسات آدم ها می رود و به آنها کمک می کند تا دیگران را راحت تر ببخشند.نام جرمیل برگرفته از رحمت خداوند است.

هانیل

هانیل فرشته ای است آبی رنگ و موافق با طبع لطیف زنانه. این فرشته،ملکی است که خداوند او را در دنیا مامور رسیدگی به امور زنان کرده است. هانیل همراه همیشگی زنان و دختران است و حتی در مواقع دشواری مثل به دنیا آوردن فرزند به کمک خانم هایی می آید که قرار است از این به بعد مادر باشند.

اسماعیل

در کنار اینکه این نام یادآور اسم پیامبر خداست باید گفت که اسماعیل نام یکی از فرشتگان خدانیزهست. اسماعیل فرشته ای است که در آسمان جای دارد.چیزی که در روایات درباره اسماعیل ذکر شده این است که هر وقت هربنده ای هفت بار بگوید«یا ارحم الراحمین» اسماعیل به او پاسخ خواهد داد که خداوند ارحم الراحمین است و صدایش را شنیده است و حالا وقت این است که حاجتش را طلب کند.

ظهلیل

فرشته ای است که خداوند او را در کنار مزار پیامبر قرار داده است و او را موکل قرار داده تا هرکس که برای او سلام و صلواتی می فرستد او هم در جواب سلام و صلوات پیامبر به او پاسخ دهد.

شموئل

فکرش را بکنید که آدم ها اگر بدانند در مواقع نگرانی و اضطراب از طرف خداوند فرشته ای را در کنارشان دارند که وظیفه اش برطرف کردن نگرانی انسان هاست کمتر دچار تشویش و اضطراب های معمول زندگی روز مره خودشان می شوند. فرشته ای که وظیفه اش ایجاد صلح و مهربانی میان آدم های دنیاست و در شرایط سخت به کمک آنها می آید.نام شموئل یعنی کسی که می تواند خدا را ببیند.

آریل

این فرشته ای است که بیشتر در امور دنیوی و مادی کمک حال آدم هاست و به آدم ها در تامین نیازهایی مثل امنیت، به دست آوردن پول و مایحتاج کمک می کند. نام این فرشته به معنای«شیر خدا»است.

راحیل

راحیل بیشتر ما را به یاد نام دخترانه ای می اندازد که فکر می کنیم این اسم فقط نام همسر یعقوب پیامبر و مادر حضرت یوسف بوده است. اما در کنار همه این ها باید گفت که راحیل یکی از فرشتگان بهشتی است که در بلاغت هیچ فرشته ای به پای او نمی رسد. راحیل فرشته ای است که از طرف خدا مامور شد تا خطبه عقد حضرت علی(ع) و حضرت زهرا(ع)را بخواند.می گویند او خطبه ای را در آنجا خواند که تا به حال کسی آن را نخوانده است.

جوفیل

در کنار همه فرشته ها این فرشته کارش این است که بی نظمی ها و موقعیت های بد و منفی زندگی انسان ها را برطرف می کند. پس در مواقع شلختگی و آشفتگی ذهنی تان به این فکر کنید که شما فرشته ای را در کنارتان دارید که کارش زیبایی و نظم دادن به افکار و محیط شماست.در بعضی منابع وی را سوفیل نیز نامیده اند نام سوفیل برگرفته از زیبایی خداوند است.

راگول

این فرشته که دوست خداست وظیفه اش چیزی نیست جز ترمیم رابطه های بین آدم ها. این فرشته در روابط بین آدم ها هماهنگی ایجاد می کند و سوء تفاهم بین آدم ها را برطرف می سازد.فرشته ای که شاید این روزها بیش از پیش به حضورش در روابط روزمره مان احتیاج داشته باشیم.

جبرئیل

جبرئیل در بین فرشته ها شاید نام آشناترین فرشته ای باشد که نامش را شنیدیم اما نکته جالب توجه درباره جبرئیل اینجاست که این فرشته در کنار اینکه فرشته وحی شناخته می شود فرشته ای است که حامی پیام آوران است به گونه ای که این فرشته به افرادی مثل نویسنده ها،خبرنگاران و آموزگاران کمک می کند.

رسیدن به مقام کُن

نویسنده:حسین پنجشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۴ ساعت: ۱۹:۵۵

سلام
میگما
یه دعا بگین
به مقام کن برسیم😁

در پاسخ به پیام یکی از کاربران ، این پست تهیه شده است .

"وَإِذْ تَخْلُقُ مِنَ الطِّينِ كَهَيْئَةِ الطَّيْرِ بِإِذْنِي فَتَنفُخُ فِيهَا فَتَكُونُ طَيْرًا بِإِذْنِي ۖ وَتُبْرِئُ الْأَكْمَهَ وَالْأَبْرَصَ بِإِذْنِي ۖ وَإِذْ تُخْرِجُ الْمَوْتَىٰ بِإِذْنِي"

" و به هنگامي كه به اذن من از گل پرنده خلق مي كردي پس در آن مي دميدي ، پس به اذن من پرنده مي شد و نابينا و پيس را به اذن من شفا مي بخشيدي و مردگان را به اذن من زنده مي كردي "

در حديث قدسي آمده است : " یابن آدم خلقتک للبقاء وانا حي لا اموت اطعنی فیما امرتک وانته عما نهیتک اجعلک مثلی حیاً لا تموت . وورد عن النبی ص فی صفة اهل الجنة انه یاتی الیهم الملک فاذا دخل علیهم ناولهم کتاباً من عند الله بعد ان یسلم علیهم من الله فاذن فی الکتاب من الحی القیوم الذی لا یموت الی الحی القیوم الذی لا یموت واما بعد فانی اقول للشیء کن فیکون وقد جعلتک الیوم تقول لشیء کن فیکون " يعني خداي عز و جل فرمود اي فرزند آدم تو را براي بقا خلق كردم و من زنده اي هستم كه نمي ميرم ، مرا در آنچه فرمان دادم فرمان بر ، و از آنچه تو را نهي كردم منتهي شو تا تو را همانند خويش زنده اي قرار دهم كه نمي ميرد ، من آنم كه وقتي به چيزي مي گويم بشو پس مي شود ، در آنچه تو را فرمان دادم فرمان ببر تو را همانند خويش مي كنم وقتي به چيزي بگويي بشو پس بشود . "

عارف از اين مقام به " مقام كن " تعبير مي كند ، پس هركس صاحب مقام كن گرديد به امر وي " كن " هرچه را بخواهد باذن الله انجام مي دهد. صاحب مقام كن صاحبان همت ، بلكه صاحب الامر است و آن بالاتر از رتبه ي صاحب همت مي باشد. انساني كه صاحب همت و اراده گرديد و واجد مقام كن شد ولايت تكويني دارد .

یکی از مقامات انسانی، «مُتِاَلِّه» (خدایی شدن) است. انسانها از این ظرفیت وجودی برخوردارند که در یک فرآیندی با عبودیت خود به مقام ربوبیت برسند؛ زیرا عبودیت در انسان همان ربوبیت است؛ چنان که از امام صادق(ع) روایت شده است که آن حضرت فرمود: «العبودیه جوهره کنهها الربوبیه »؛ باطن و گوهر عبودیت همان ربوبیت است.» (مصباح الشریعه) از آن جایی که رسیدن به ربوبیت از طریق عبودیت، گذر از منزل الوهیت است، انسان باید ازطریق عبودیت و فنا در ذات الهی به جایی برسد که مثل خداوند شود که از آن به «متاله شدن» تعبیر می‌شود. البته برای بسیاری از مردم مثل ومانند خداشدن و متاله گشتن، مفهومی باطل یا محال می‌نماید، ولی از آیه 72سوره روم به دست می‌آید که برای خداوند مثل و همانندی است. از این رو می‌فرماید: «له المثل الاعلی؛ آن ذات یکتا را در آسمان و زمین مثال عالی تر است.» البته این بدان معنا نیست که برای خداوند شریک است، بلکه به معنای آن است که خداوند آفریده ای دارد که برخلاف خودش غنی بالذات نیست و با آن که از فقر ذاتی برخوردار می‌باشد، ولی در چنان جایگاهی قرارگرفته است که مظهر تام وتمام خداوندی است. از این مظهر تام و تمام خداوندی، گاه به حقیقت محمد(ص) یاد می‌شود. برای حقیقت محمدی(ص) براساس آیه 11 سوره شوری، همانندی نیست؛ زیرا خداوند در این آیه می‌فرماید: «لیس کمثله شیء؛ هیچ مثل و مانندی برای خداوند نیست»؛ زیرا حقیقت محمدی(ص) صادر نخست است و هرگز برای صادر نخست، همانند و مثلی نیست. ناگفته نماند که مثل به معنای مظهریت تمام و کمال است. صادر نخست و حقیقت محمدی(ص) مظهریت تمام با خداوند دارد، از این رو وی را «مثل اعلی» برای خداوند نیز می‌گویند، اما در میان آفریده های هستی، برای صادر نخست نمی توان، مظهر تمام و کمالی یافت و اگر در برخی از روایات، اهل بیت عصمت و طهارت(ع) براساس آیه 16 سوره آل عمران، همانند حقیقت محمدی دانسته شده اند، از این روست که آنان در آن مقام فنا قراردارند و میان آنان امر فراتر از اتحاد به وحدت نوری و وجودی رسیده است، چنان که پیامبر(ص) خود به این مطلب در روایتی اشاره داشته و می‌فرماید: انا و علی من نور واحد.

حقیقت محمدی

هر چند که کسی را نرسد تا در مقام حقیقت محمدی(ص) مظهریت خداوندی شود و مثل و مانند خداوند گردد؛ ولی برای انسان‌ها این ظرفیت فراهم است تا مراتب عالی را همانند با حقیقت محمدی به دست آورند و حتی خود را به چیزی در محدوده «المثل الاعلی» نسبت به حقیقت محمدی(ص) برسانند. از این رو خداوند از مردم می‌خواهد تا با سرمشق قرار دادن حضرت محمد(ص)، مسیر متاله شدن خود را به مقصد و پایانی چون آن حضرت (ص) قرار دهند و ربوبیت محمدی(ص) را مقصد و منتهای سیر خود بدانند تا به عنوان مظهر تمام حقیقت محمدی، درمقام «المثل الاعلی محمدی» قرار گیرند. براین اساس فرمان است تا انسان مقصد و فرجام منتهی سیر خویش را «و ان الی ربک المنتهی» (نجم، آیه24) قرار دهد؛ چرا که بازگشت واقعی و سالم و درست بشر تنها از این مقام شدنی است. «ان الی ربک الرجعی» «والیه المصیر» (مائده آیه 81 و علق، آیه8) به سخن دیگر، منتها و غایت سیر انسان های دیگر غیر از حقیقت محمدی(ص)، دستیابی به خدای محمدی(ص) است. کسی که به این مقام دست یافت و مظهر حقیقت محمدی(ص) شد، می‌توان او را متاله نامید که از ربوبیت آن مقام بهره‌مند خواهدشد ومی تواند تصرفات ربوبیتی خود را در ماسوی انجام دهد. همین مقام مظهریت حقیقت محمد(ص) است که در حدیث قدسی به عنوان مطلوب سیر آدمی معرفی شده است. خداوند در حدیث قدسی خطاب به انسان‌ها می‌فرماید: عبدی اطعنی حتی اجعلک مثلی انا حی لااموت اجعلک حیا لاتموت و انا اقول للاشیاء کن فیکون و انت تقول للاشیاء کن فیکون؛ ای بنده من؛ مرا فرمان بر تا تو را همانند خود سازم. من حی نامیرایی هستم و تو را نیز زنده نامیرا می‌سازم. من به هرچیزی فرمان دهم خواهدشد، تو را نیز چنان می‌کنم که به هرچه فرمان دهی انجام پذیرد.

بنابراین، هر انسانی می‌تواند به همانندی در مقامی از مقامات به عنوان مظهری از مظاهر حقیقت محمدی(ص) برسد و در کائنات تصرف نماید. برای دستیابی به این مقام نیز تنها راه اطاعت، به عنوان راه مستقیم و راست و درست معرفی شده است. این راه راست از صراط مستقیم محمدی و اطاعت و ولایت او می‌گذرد؛ زیرا تنها انسانی می‌تواند محبوب خداوند شود که خود را به حقیقت محمدی برساند و خشنودی و رضایت آن حضرت(ص) را از طریق ولایت وی به دست آورد: (آل عمران، آیه 13) حدیث قدسی «قرب النوافل» همین معنا را به شکلی دیگر بیان کرده است. خداوند در آن جا می‌فرماید: ان العبد یتقرب الی بالنوافل حتی کنت سمعه الذی یسمع به و بصره الذی یبصر به ویده الذی یبطش به؛ بنده با انجام نوافل به من نزدیک می‌شود تا من گوش او می‌شوم که با آن می‌شنود و دیده اش می‌شوم که با آن می‌بیند و دستش می‌شوم که با آن عمل می‌کند.

این همان مقام فنایی است که در مراتب عالی تر به شکل فنای مطلق در حقیقت محمدی(ص) تجلی می‌یابد؛ چنان که حقیقت محمدی(ص) خود فانی در ذات الهی است. (انفال، آیه 71) بنده‌ای که به مظهریت مقام محمدی(ص) و متاله و خدایی شدن در این مرتبه دست یافته باشد، «بسم الله» او به معنای «کن» الهی می‌شود. از این رو اهل معرفت می‌گویند: بسم الله الرحمن الرحیم من العبد بمنزله کن من المولی؛ همان طوری که خداوند سبحان با «کن» هر کاری بخواهد انجام می‌دهد، عبداللهی که متاله شده و خدایی گشته، بسم الله وی همان کار را انجام می‌دهد. به بسم الله الرحمن الرحیم است که عارف در مقام «کن» مقیم استخداوند در آیه 742 سوره آل عمران می‌فرماید: هنگامی که امری قطعی شد خداوند به آن می‌گوید «باش» پس می‌شود. هم چنین در آیه 38 سوره یس می‌فرماید: امر الهی این است که هر گاه اراده چیزی کند، به آن می‌گوید «باش» پس می‌شود. بنابراین کسی که در مقام «کن» قرار گرفته است، «بسم الله الرحمن الرحیم» وی این گونه موجب ایجاد چیزها می‌شود و می‌تواند در جهان و کائنات تصرف کند. خداوند درباره حضرت نوح(ع) می‌فرماید که وی کشتی را در طوفان عظیم با «بسمله» به حرکت درمی آورد و لنگر می‌انداخت: بسم الله مجراها و مرسیها (هود، آیه 14) اصولاکسی که خدایی و متاله شده باشد، افزون بر خالقیت و آفریدگاری، در مقام مظهریت می‌تواند به ربوبیت و پروردگاری نیز بپردازد و مدیریت آن چیز را نیز به دست آورد. این مقام مظهریت و جواز تصرفات در کائنات در آیات قرآنی به عنوان «اذن» از آن یاد شده است. به این معنا که هر که در جهان در مقام خالقیت و یا ربوبیت قرار گیرد می‌بایست، متاله و مظهر الهی باشد و هرگاه این گونه شد در حقیقت از سوی خداوند ماذون است. از این رو در تمامی معجزات به ویژه خلق موجوداتی چون پرنده یا احیای مردگان و مانند آن سخن از اذن الهی است که یک اذن تکوینی به سبب متاله و خدایی شدن است؛ زیرا کسی که مظهر خداوندگاری خداوند است، مظهر همه اسمای الهی از جمله خالق و محی بودن او نیز می‌باشد. خداوند در آیه 94 سوره آل عمران اززبان عیسی بن مریم(ع) می‌فرماید: «من از گل برای شما چیزی به شکل پرنده می‌سازم، آن گاه در آن می‌دمم، پس به اذن خدا پرنده ای می‌شود و به اذن خدا نابینای مادرزاد و پیس را بهبود می‌بخشم و مردگان را زنده می‌کنم.»

کرامات اولیای الهی، مظهریت مقام کن

کرامت که به معنای ظهور و بروز امر خارق عادت است، بیانگر مظهریت اولیای الهی در «مقام کن» است. این افراد با عبودیت توانسته‌اند متاله شده و افزون بر رنگ خدایی و «صبغه الله» (بقره، آیه 831) از گوهر این خدایی شدن بهره مند شوند.

فیض روح القدس

اولیای الهی همان گونه که در هنگام زندگی در دنیا از قدرت ایجاد و تصرف برخوردارند، پس از مرگ نیز دارای این قدرت می‌باشند بلکه حتی می‌توان گفت که در این زمان قدرت ایشان نیز افزون تر می‌شود؛ زیرا موانع مادی، دیگر وجود ندارد. هر چند که برای متالهین و ربانیین موانع مادی و جسمی معنا و مفهومی ندارد. بنابراین، زیارت قبور ایشان برای ارتباط گیری و درخواست تصرفات جایز است؛ زیرا انکار قدرت تصرف ایشان در عالم برزخ گاه به معنای انکار عالم برزخ و گاه به معنای انکار حکم الهی درباره زنده بودن آنان است. خداوند به صراحت در آیاتی چند از جمله 961 سوره آل عمران از زنده بودن شهیدان و بهره مندی آنان از رزق الهی سخن به میان آورده است. بنابراین، مراجعه به قبور اولیای الهی و درخواست حاجات و تصرف در کائنات به معنای ایجاد ارتباط با عالم برزخ و بهره مندی از انفاس قدسی ایشان است که در عالم برزخ زیست می‌کنند. حضور در سر قبر برای این است که قبر تعلق به این اولیاء دارد و ایشان نیز به قبور خویش عنایت دارند، از این رو می‌توان ارتباط با عالم برزخ و اولیای حاضر در آن جا را این گونه برقرار کرد و از انفاس قدسی ایشان بهره برد.

لسان الغیب حافظ شیرازی عارف بی بدیل می‌سراید:

فیض روح القدس ارباز مدد فرماید

دیگران هم بکنند آنچه مسیحا می‌کرد

آیه برای حفظ از خانه بر سر خراب شدن

خواص سوره ها 

سورة سبا و فاطر

از حضرت صادق علیه السلام منقول است : هر که سوره سبا و سوره فاطر را در شب بخواند ، در آن شب در حفظ الهی باشد ، اگر در روز بخواند در آن روز مکروهی به او نرسد ، و حق تعالی از خیر دنیا و آخرت به او کرامت فرماید که در خاطرش خطور نکرده باشد و آرزویش به آن نرسیده باشد

و به سند معتبر از حضرت امام موسی علیه السلام منقول است : هر که در وقت خواب این آیه را بخواند خانه بر سرش خراب نشود

ان الله یمسک السموات و الارض ان تزولا و لئن زالتا ان امسکهما من احد من بعده انه کان حلیما غفورا

و به سند دیگر منقول است که : شخصی از اهل مرو به حضرت صادق علیه السلام شکایت نمود از درد سر ، حضرت فرمود : نزدیک بیا ، پس دست بر سر او گذاشتند ، و این آیه را خواندند :

ان الله یمسک السموات و الارض ان تزولا و لئن زالتا ان امسکهما من احد من بعده انه کان حلیما غفورا

سورة ص

از حضرت امام محمد باقر علیه السلام منقول است : هر که سوره ص را در شب جمعه بخواند ، حق تعالی از خیر دنیا و آخرت آن قدر به او عطا فرماید که به احدی از خلق عطا نفرموده باشد ، مگر به پیغمبر مرسلی یا ملک مقربی ، و او را داخل بهشت گرداند ، و هر که را او خواهد از اهل خانه اش حتی خادم که او را خدمت می کرده است

 

سورة الزمر

از امام صادق علیه السلام منقول است : هر که سوره زمر را بخواند ، حق تعالی شرف دنیا و آخرت به او کرامت فرماید ، و او را عزیز گرداند بی مال و خویشان ، به حدی که هر که او را ببیند از او مهابتی در دلش به هم رسد ، و بدنش را بر آتش جهنم حرام گرداند ، و در بهشت از برای او هزار شهر بنا کند که در هر شهری هزار قصر باشد ، و در قصری صد حوریه ، و از چشمه ها و حوران و درختان و میوه ها آن چه در قرآن وصف فرموده به او کرامت فرماید

 

سورة المومن

از امام محمد باقر علیه السلام منقول است : هر که سوره حم مومن را در هر شب بخواند ، خدا گناهان گذشته و آینه او را بیامرزد ، و ایمان را از او سلب ننماید ، و آخرت او را بهتر از دنیا گرداند برای او

 

سورة السجده

از امام صادق علیه السلام منقول است : هر که سوره حم سجده را بخواند ، حق تعالی در قیامت او را نوری عطا فرماید آن قدر که چشم کار کند ، و او را سرور و شادی در آن روز کرامت فرماید ، و در دنیا به حالی باشد که دیگران آرزوی حال او کنند

 

سورة الشوری

از امام صادق علیه السلام منقول است : هر که مداومت نماید بر تلاوت سوره حم عسق ، چون روز قیامت مبعوث شود روی او مانند برف سفید باشد ، و مانند آفتاب نورانی باشد ، و چون به نزد عرش آید ، حق تعالی فرماید : ای بنده مومن مداومت نمودی بر قرائت حم عسق و نمی دانستی چه ثواب دارد ، اگر منزلت آن سوره و ثوابش را می دانستی ، هرگز از خواندن آن ملول نمی شدی ، و اکنون جزای خود را خواهی دانست ، ای ملائکه او را داخل بهشت گردانید ، و از برای او قصری مقرر ساخته ام از یاقوت سرخ ، و درها و کنگره ها و درجه هایش از یاقوت سرخ است ، و از لطافت ، از اندرون بیرون را می توان دید ، و از بیرون اندرون را می توان دید و در آن قصر دختران باکره جوان از حورالعین و هزار کنیز و هزار غلام از پسران گوشواره درگوش پیوسته در حسن پاینده به او عطا کرده ام

 

سورة الزخرف

از حضرت امام محمد باقر علیه السلام منقول است : هر که مداومت نماید برقرائت سوره حم زخرف ، خدا او را در قبر از جانوران زمین و از فشار قبر ایمن گرداند و چون او را به مقام حساب بیاورند آن سوره بیاید و به امر الهی او را داخل بهشت گرداند

 

سورة الدخان

از حضرت امام محمد باقر علیه السلام منقول است : هر که سوره دخان را در نمازهای واجب و سنت بخواند ، حق تعالی او را در زمره ایمنان مبعوث گرداند ، و او را در سایه عرش خود جا دهد ، و حساب او را آسان کند ، و نامه او را به دست راست او دهد

و به سند معتبر منقول است : شخصی به حضرت امام محمد باقر علیه السلام عرض نمود چگونه شب قدر را بشناسم ؟ فرمود : چون ماه رمضان بیاید ، هر شب صد مرتبه سوره دخان را بخوان ، و چون شب بیست و سوم شود ، تصدیقی خواهی کرد به آن چه سوال نمودی .

 

سورة الجاثیة

از امام صادق علیه السلام منقول است : هر که سوره جاثیه را بخواند ، ثوابش آن است که جهنم را نبیند ، و آواز و خروشش را نشنود ، و با رسول خدا صلی الله علیه و آله بوده باشد

 

سورة احقاف

از حضرت صادق علیه السلام منقول است : هر که در هر شب یا هر جمعه سوره احقاف را بخواند ، در دنیا خوفی به او نرسد ، و از فزع روز قیامت ایمن گردد

و از حضرت صادق علیه السلام منقول است که : سوره های حم ریاحین بهشتند ، پس چون توفیق خواندن آن ها را بیابید خدا را حمد و شکر و سپاس بسیار کنید که توفیق تلاوت آن ها به شما کرامت فرموده است ، به درستی که بنده ای که از خواب برخیزد و در نماز حم بخواند ، از دهانش نسیمی خوشبوتر از مشک خوش بو و عنبر بیرون آید ، و حق تعالی رحم می کند تلاوت کننده و خواننده این سوره ها را و رحم می کند همسایگان و آشنایان و مصاحبان و خویشان او را در قیامت و عرش و کرسی ، و ملائکه مقرب از برای او استغفار می نمایند

 

سورة محمد صلی الله علیه و آله

از حضرت صادق علیه السلام منقول است : هر که سوره الذین کفروا را بخواند گناه نکند ، و در دین خود هرگز شک بهم نرساند ، و به فقر هرگز مبتلا نشود ، و هرگز از پادشاهی خوفی به او نرسد ، و همیشه از شک و کفر محفوظ باشد تا بمیرد ، و چون بمیرد حق تعالی هزار ملک به قبر او فرستد که نماز کنند ، و ثواب نماز ایشان از او باشد ، و چون از قبر بیرون آید ، آن هزار ملک او را مشایعت نمایند تا او را به محل ایمنان از خوفهای قیامت بدارند و در امان خدا و رسول صلی الله علیه و آله باشد

 

سورة الفتح

از حضرت صادق علیه السلام منقول است که : حفظ نمائید اموال و زنان و بنده های خود را به خواندن سوره انا فتحنا ، البته کسی که بر خواندن این سوره مداومت نماید در روز قیامت منادی از جانب رب العزه او را ندائی کند که همه خلایق بشنوند که : تو از بندگان مخلص مائی ، ای ملائکه او را ملحق گردانید به بندگان شایسته من ، و او را داخل بهشت کنید ، و از شراب سر به مهر بهشت که به کافور ممزوج است به او بخورانید

 

سورة الحجرات

از امام صادق علیه السلام منقول است : هر که سوره حجرات را بخواند در هر شبی یا در هر روزی ، دربهشت از جماعتی باشد که به زیارت حضرت رسول صلی الله علیه وآله مشرف می شوند

 

سورة ق

از حضرت امام محمدباقر علیه السلام منقول است : هر که مداومت نماید سوره ق را در نمازهای واجب و مستحب ، خدا روزی او را فراخ گرداند ، ونامه اش را به دست راست او دهد ، و او را حساب آسان بکند

 

سورة الذاریات

از امام صادق علیه السلام منقول است : هر که سوره ذاریات را در روز یا در شب بخواند ، خدا امر معیشت او را به اصلاح آورد ، و وسعت دهد روزی او را ، و منور گرداند قبر او را به چراغی که نور بخشد تا روز قیامت

 

سورة الطور

از امام محمد باقر علیه السلام و امام جعفر صادق علیه السلام منقول است : هر که سوره طور را بخواند ، حق تعالی خیر دنیا و آخرت را برای او جمع نماید

 

سورة النجم

از حضرت صادق علیه السلام منقول است : هرکه سوره نجم را در هر شب یا در هر روز بخواند ، در میان مردم به خیر و نام نیک تعیش و زندگی نماید ، و گناهانش آمرزیده شود ، و محبوب دلهای مردم گردد

 

سورة اقتربت

از حضرت صادق علیه السلام منقول است : هر که سوره اقتربت الساعة را بخواند ، چون از قبر بیرون آید بر ناقه ای از ناقه های بهشت سوار شود