FARIBA9999
˙·٠•●معجزه قرآن و ادعیه ●•٠·˙ | تیر ۱۴۰۲

دو رکعت نماز حاجت


سه شنبه 28 اردیبهشت1389 ساعت: 11:29 توسط:رز کوهی


به نام هستی بخش

برای سلامتی همه سلام می فرستم

فریبای نازنینم بی نهایت دوستت دارم و برات آرزوی سلامتی دارم .
دوستای گل معجزه گرم بازم ازتون معجزه دیدم . دعاهاتون کار خودشو کرد . حدود یک ماه میشه که اسممو توی لیست اشتغال وارد کردم . و هفته گذشته یه کار خوب بهم پیشنهاد شد .

چند وقت پیش فریبا بهم گفت که نماز توسل به حضرت زهرا رو بخونم خیلی کارسازه . شما هم حتما با خلوص نیت بخونیدش که بدون شک جواب می گیرید .


هنوز هم ملتمسانه ازتون می خوام که برای عاقبت به خیریم دعا کنید .

سه شنبه 28 اردیبهشت1389 ساعت: 12:22 توسط:سمیرا1


سلام

من خودم به شخصه به این نماز که در مواقعه ضروری باید خونده بشه اعتقاده عجیبی دارم
به این صورتکه دو رکعت نماز حاجت میخونی در رکعت اول بعد از حمد سوره فتح از ایه1 تا 3 رو میخونی از اول تا نصرا عزیزا
بعد در رکعت دوم به جای حمد سوره انشراح رو میخونی بقیه شم مثله نماز صبح بعد از اتمام نماز حاجت میخای اینشالا حاجت رواشی

سه شنبه 28 اردیبهشت1389 ساعت: 13:27 توسط:رز کوهی


نماز حضرت زهرا مشکل منو حل کرد . توی کامنتهای قبلیم هم به همه بچه ها توصیه کردم .
دو رکعت :
رکعت اول بعد از حمد 100 مرتبه سوره قدر
رکعت دوم بعد از حمد 100 مرتبه سوره توحید

شک نکن که مشکلت اگر که خیرت درش باشه با این نماز حل می شه .
روز یکشنبه و سه شنبه و شب جمعه باید بخونیم .

آیه جهت برآمدن حاجت

آیه جهت برآمدن حاجت

گویند اگر کسی سه بار آیة الکرسی را بر آب بخواند و روی خود را با آن بشوید و دو رکعت نماز بخواند و در هر رکعت یک مرتبه حمد و یک مرتبه آیة الکرسی را بخواند هر مرادی داشته باشد حاصل شود ان شاء الله .

اللّهُ لاَ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ لاَ تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَلاَ نَوْمٌ لَّهُ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَمَا فِی الأَرْضِ مَن ذَا الَّذِی یَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلاَّ بِإِذْنِهِ یَعْلَمُ مَا بَیْنَ أَیْدِیهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ وَلاَ یُحِیطُونَ بِشَیْءٍ مِّنْ عِلْمِهِ إِلاَّ بِمَا شَاء وَسِعَ کُرْسِیُّهُ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضَ وَلاَ یَؤُودُهُ حِفْظُهُمَا وَهُوَ الْعَلِیُّ الْعَظِیمُ ﴿255﴾ لاَ إِکْرَاهَ فِی الدِّینِ قَد تَّبَیَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَیِّ فَمَنْ یَکْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَیُؤْمِن بِاللّهِ فَقَدِ اسْتَمْسَکَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقَىَ لاَ انفِصَامَ لَهَا وَاللّهُ سَمِیعٌ عَلِیمٌ ﴿256﴾ اللّهُ وَلِیُّ الَّذِینَ آمَنُواْ یُخْرِجُهُم مِّنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّوُرِ وَالَّذِینَ کَفَرُواْ أَوْلِیَآؤُهُمُ الطَّاغُوتُ یُخْرِجُونَهُم مِّنَ النُّورِ إِلَى الظُّلُمَاتِ أُوْلَئِکَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِیهَا خَالِدُونَ

آیه جهت برآمدن حوائج و پیروزی

هر که در روز چهارشنبه آیه ی 22 سوره ی حشر را هفتاد بار بخواند ، بر اهالی علم و قلم فائق آید و فتوحات از برای او دست دهد و حوائج او برآورده شود و غنی و مکرم گردد. ان شاءالله.

هُوَ اللَّهُ الَّذِی لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ عَالِمُ الْغَیْبِ وَالشَّهَادَةِ هُوَ الرَّحْمَنُ الرَّحِیمُ

آیه جهت این که اگر می خواهید خواسته تان رد نشود .

چون کسی به کسی حاجتی داشته باشد و خواهد که حاجتش روا شود این آیه را بر دست راست خود سه مرتبه بخواند و دست بهم آورد . چون پیش آن شخص رود و در برابر او دست خود را باز کند مقصودش حاصل گردد .

وَیْلٌ لِّکُلِّ أَفَّاکٍ أَثِیمٍ ﴿7﴾ یَسْمَعُ آیَاتِ اللَّهِ تُتْلَى عَلَیْهِ ثُمَّ یُصِرُّ مُسْتَکْبِرًا کَأَن لَّمْ یَسْمَعْهَا فَبَشِّرْهُ بِعَذَابٍ أَلِیمٍ ﴿8﴾ وَإِذَا عَلِمَ مِنْ آیَاتِنَا شَیْئًا اتَّخَذَهَا هُزُوًا أُوْلَئِکَ لَهُمْ عَذَابٌ مُّهِینٌ

زبان بند

هر که این دعا را بر روی طلا یا برنج یا کاغذ نوشته وبا خود دارد زبان جمله خلایق بر او بسته گردد:

بسم الله الرّحمن الرّحیم لااله الاالله خصمان من لااله الاالله از آسمان تا زمین لااله الاالله از زمین تا آسمان لااله الاالله از اسمان تاعرش لااله الاالله از عرش تا کرسی لااله الاالله از کرسی تا لوح لااله الاالله ازلوح تا قلم لااله الاالله از قلم تا نور ربّ العالمین لااله الاالله محمد رسول الله بستم زبان جمله دشمنان وبدگویان و غمّازان و حسودان و خصمان شب و خصمان روز و خصم سیاه و خصم سفید روی زمین بستم زبان تمام بنی ادم از سفید وسیاه وزرد وسرخ و بنات حوا را در حق صاحب این هیکل بحق لااله الاالله محمد رسول الله بستم زبان وچشم و سی صد و شصت و شش رگ بنی ادم و بنات حوا را برروی صاحب این هیکل بستم بستم بستم بسته باد زبان جمله خصمان از اوّلین و آخرین را بحق تورات موسی و انجیل عیسی و زبور داود وصحف ابراهیم و فرقان محمّدمصطفی بستم بحق شش هزار و شش صد و شصت و شش هزار و شش صد و شش آیات کلام الله بستم که بسته باد چشم وگوش ودست و پای بدگویان بستم بحق یکصد و چهارده سوره کلام الله بستم بحق حروف تهجی ا ب ت ث ج ح خ د ذ ر ز س ش ص ض ط ظ ع غ ف ق ک ل م ن و ه لا ی ه ة ~ ّ ء َ ِ ً ٍ ُ ٌ ْ بستم بماه بحق دوازده ماه و بماه سی روز و سی شب و هفته هفت روز و روز بیست و چهار ساعت بحق دوازده برج حمل ثور جوزا سرطان اسد سنبله میزان عقرب قوس جدی دلو حوت بستم هفت کواکب زحل مریخ مشتری شمس زهره عطارد قمر بستم بحق عرش کرسی لوح قلم صراط میزان و بهشت و دوزخ بستم زبان بدگویانرا بحق کعبه و زمزم و حجرالاسود و مقام ابراهیم و رکنهای حرم و مروه وصفا و منی و کوه ابوقبیس و مسجدالاقصی و مدینه و کربلا و نجف (و کاظمین) و مشهدامام رضا علیه السلام و بحق خاتم سلیمان بن داود بستم زبان دشمنان را از نرینه ومادینه بحق نامهای عظیم و کلام قدیم بحق لااله الاالله محمد رسول الله و مهر کردم بحق محمد رسول الله منظر کردم بحق علی بن ابی طالب و بحق و جعلنا من بین ایدیهم سدا و من خلفهم سدا فاغشیناهم فهم لایبصرون صم بکم عمی فهم لایبصرون فهم لایرجعون بحق ختم الله علی قلوبهم وعلی سمعهم و علی ابصارهم غشاوه و لهم عذاب عظیم عقدت لسان بنی ادم و بنات حوا برروی صاحب این هیکل بحق هذه الآیه وجعلنا من بین ایدیهم و بحق و تبارک الله احسن الخالقین بستم زبان جمیع بدگویان و حسودان و غمّازان و مفسدان و ساحران از هر نژاد سیاه وسفید وزرد وسرخ خورد و کلان زن و مردرا به طرف صاحب این طلسم وهیکل بحق لااله الاالله محمّد رسول الله

نقل از: کتاب طم طم هندی

فواید دعای جوشن کبیر

فواید دعای جوشن کبیر

بند 1- برای روزی است ؛هر روزخدا را با اسما بخوانید . بند 2- اگر در مهلکه گرفتار شده اید و نمیتوانید از آن خلاص شوید و یا در برنامهای واقع شده اید که بیرون آمدن از آن مشکل است . بند 3-در برابر دشمن بخوانید و اگر دشمن زیاد د ارید هر روز تکرار کنید . بند 4- برای ایجاد جاه و مقام . بند 5- برای نزدیک شدن به خدا . بند 6- برای خشوع دل و تواضع پیدا کردن در مقابل خدا . بند 7- یا غافر الخطا یا برای روزی حلال . بند 8- یا ذالحمد ؛برای نعمت و یا اگر کسی در وعده اش همیشه تعلل میکند . بند 9 –برای ایجاد محبت . بند 10-یا صانع کل مصنوع برای بستن زبان دشمن و زبان فردی که بد دهن است و زبان به فحش و بد دهن می گشاید . بند 11 –یا عدتی عند شدتی برای گشایش وآسانی در کار مهمی که بدنبال آن هستید . بند 12- یا علام الغیوب برای گشایش بخت . بند 13- برای ایجاد سعادت و دولت و خوشبختی در خانه . بند 14- برای ایجاد آرامش در کسی که یاغی و عصیانگر است . بند 15- برای جریان افتادن سریع کاری و جلوگیری از امروز و فردا کردن . بند 16- برای از بین رفتن ترس از نکیرو منکر . بند 17- برای آسان شدن کار . بند 18- اگر با شخص مهمی کار مهمی دارید . بند 19- برای آسان گذشتن از پل صراط . بند 20- برای حفظ ایمان . بند 21- برای از بین رفتن درد وغم . بند 22- بند 24 برای آسان شدن کارها و به خوبی انجام شدن آنها قبل از شروع . بند 26- برای امور دنیوی و رفع غم و محنت در دل و چنانچه عاشق زیارت خانه خدائید روزی 21 مرتبه این را بخوانید . بند 27و 28- برای بستن زبان دشمن و هنگام امر به معروف . بند 24و30- برای یافتن بخت بلند و دولتمند شدن . بند 31و32- برای بیدار شدن دل به یاد خدا و خوشی حال هنگام عبادت . بند 34و35- برای مقرب شدن نزد بزرگان و همسر . بند 36و58-برای دفع هر نوع شر . بند 37- برای حالت تهوع به خصوص در دوران بارداری . بند 38و92-برای دفع چشم زخم و نظر بد . بند 39- برای حفظ مال . بند 40- برای حمل اسباب و باز کردن مغازه به جهت خوب بودن درآمدش. بند42- برای دست یابی به رحمت الهی . بند 43- برای رهای از گناه و معصیت . بند 45 – برای بزرگ و عزیز شدن . بند 46- برای آسان شدن امور الهی . بند 48- زود بلند شدن برای نماز و یا طلب هر ساعتی که میخواهید برای نماز صبح برخیزید . بند های 49-77-86-برای دفع بلا . بند 50- برای بیدار شدن در هر ساعتی . بند های 51-71- برای دفع اجنه . بند 52- برای رفع ناراحتی اعصاب . بند 53-54- برای دفع باد سرخ . بند 55-94- برای رفع سردرد . بند 56-57-هرگاه کسی به تهمتی دچار شد این بند را بخوانید تا تهمت زننده به سختی دچار شود . بند 59-93-95- برای رفع کمردرد . بند 60- برای رفع باد شکم . بند 61-88- برای رفع سرخک . بند 62- قبل از وارد شدن به دریا برای ایمنی . بند 63-66- برای رفع سردرد (دستمالی روی سر بگذارید و هفت بار یا چهل و یک بار خوانده شود . بند 63-80- برای رفع چشم درد . بند 62- برای رفع زکام . بند 67- برای بیشتر شدن نور چشم . بند 68- برای رفع درد بینی . بند 70-87- برای رفع قولنج . بند 72- برای رفع درد ساق پا. بند 73-74- برای رفع درد دهان . بند 75- برای رفع گوش درد . بند 76- برای رفع دندان درد . بند 79- برای رفع درد و سستی بدن . بند 80- برای رفع درد حلق و حنجره . بند های 83و85و99- برای رفع کل امراض . بند 84- قبل از هر کاری خوانده شود . بند 89- برای رفع باد زرد . بند 90- برای رفع باد سفید . بند 91- برای رفع باد سیاه . بند های 96و98- برای دفع مکروهات . بند 97- برای رهائی از زندان . بند 100- برای استجابت سریع دعا .

برکات صلوات

برکات صلوات

یکی از ختم های مجرب برای گرفتن هر حاجتی ، مادی یا معنوی، فرستادن صلوات و هدیه این صلوات به محضر نورانی معصومین علیهم السلام است چنان چه رسول اعظم صلی الله علیه و آله و سلم می‌فرمایند : هر که روزی بر من صلوات فرستد حق تعالی درِ عافیت را بر وی گشاید و حاجت معنوی و مادی ، دنیایی و اخروی او به حرمت صلوات بر محمد و آل محمد علیه و علیهم صلوات الله بر آورده می‌شود .( جامع الاخبار ، ص 67 و مستدرک الوسایل ج5 ،ص100 . )

و بهتر آن است که این ختوم به عدد نام این بزرگواران انتخاب شود . در زیر راهنمای شمارنده اعداد نامهای چهارده معصوم علیهم السلام طبق حروف ابجد جهت ختم گرفتن ذکر می‌شود .(به عنوان مثال به یمن و برکت نام مبارک امیر المؤمنین علیه السلام و به عدد نام ایشان صد و ده صلوات فرستاده شود و...)

دانستن اینکه حاجت روا میشود یا نه



دانستن اینکه حاجت روا میشود یا نه
هر که بخواهد بداند که آیا حاجت او برآورده می شود یا نه ؟ باید از شب جمعه تا سه شب متوالی هر شب با طهارت کامل در رختخواب پاکیزه رو به قبله بخوابد قبل از خواب به عدد نام خود بحساب ابجد کبیر ذکر یا حی و یا قیوم بگوید بعد از اتمام ذکر باشرایطی که قبلا گفتیم در رختخواب بخوابد اگر چیزهای خوب در خواب ببیند حاجت او برآورده میشود و اگر چیزهای بد و ناشایست ببیند حاجت او روا نمی شود

دعای برطرف شدن تب

دعای برطرف شدن تب

دعاىي از بانوى دو عالم حضرت زهرا سلام الله عليها


پيامبر خدا صلى الله عليه و آله و سلم به خانه ى حضرت زهرا سلام الله عليها در آمدند. امام مجتبى عليه السلام را تب دار يافتند. اندوهناك شدند. جبرئيل فرود آمد

و گفت : ((يا محمد! مى خواهيد دعايى بياموزمتان تا ناراحتى او بر طرف گردد؟)) فرمود: ((آرى .)) گفت :بخوانيد:


اللَّهُمَّ لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ الْعَلِيُّ الْعَظِيمُ ذُو السُّلْطَانِ الْقَدِيمِ وَ الْمَنِّ الْعَظِيمِ‏ وَ الْوَجْهِ الْكَرِيمِ

لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ الْعَلِيُّ الْعَظِيمُ وَلِيُّ الْكَلِمَاتِ التَّامَّاتِ وَ الدَّعَوَاتِ الْمُسْتَجَابَاتِ حُلَّ مَا أَصْبَحَ بِفُلَانٍ


پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم خواندند و بر پيشانى امام حسن عليه السلام

دست نهادند به عنايت حق ، چشم گشود.

علت به تاخیر افتادن ازدواج دختران

علت به تاخیر افتادن ازدواج دختران :

آیا هر دختری ازدواجش دیر میشود دلیل بر بستگی بخت او هست ؟

جواب منفی است.

اولا: تعبیر از بستگی غالبا در موردی هست که دختری را سحر کرده باشند که یا قادر بر ازدواج نباشد یا فقط با فرد خاصی بتواند ازدواج کند.

ثانیا : تاخیر در ازدواج دلالت بر سحر زدگی ندارد گاهی وسواس خود باعث بستگی میشود .

چرا که ممکن است خواستگارانی را با داشتن شرایط کافی قبول نکرده باشد و به کفاره این وسواس که خود عملی شیطانی هست فرد بسته شود.

ثالثا :

گاهی اوقات دخترانی با داشتن زیبایی ظاهری ومقبول ،خواستگارانی می آیند و پسند میکنند ولی میروند و پشت سر خود را نگاه نمیکنند.

ممکن است بواسطه چشم ونظر باشد.

پس اول باید عامل تاخیر در ازدواج را تشخیص داد سپس نسخه پیچید.

نمی توان همه را با یک نگاه دید و یک نسخه داد و به همه گفته شود دختر بسته شده.

برای دختران سحر زده شده آیات ۶۰ قاف مناسب است و برای دختران وسواسی سوره ناس و فلق و نیز برای دختران در چشم و نظر مناسب این دو سوره مناسب است.

اهمیت ذکر گفتن

اهمیت ذکر گفتن

زیاد به یاد خدا بودن

ذکر خدا آن قدر داراى اهمیت است که خداوند سبحان هم به مردان و هم زنان توصیه فرموده که زیاد ذکر بگویید و غافل نشوید.

والذاکرین الله کثیرا و الذاکرات مردانى که بسیار به یاد خداوند و زنانى که بسیار یاد خدا مى کنند.

در جاى دیگر به مؤ منین توصیه مى فرماید: یا ایها الذین آمنوا اذکروا الله ذکرا کثیرا اى کسانى که ایمان آورده اید خدا را بسیار یاد کنید.

محبوب خداوند

رسول خدا (ص ) مى فرماید: هر کس ذکر خدا بسیار کند، خداوند او را دوست دارد.

نحوه به یاد خدا بودن

خداوند سبحان به رسول خدا (ص ) چنین مى فرماید:

1- پروردگار را در دل خود از روى تضرع و خوف یاد کن : واذکر ربک فى نفسک تضرعا و خیفة

2- آهسته و آرام نام او را بر زبان بیاور: و دون الجهر من القول

3- ذکر را همواره صبحگاهان و شامگاهان تکرار کن : بالغدو و الآصال .

4- هرگز از غافلان و بى خبران یاد خدا مباش : و لا تکن من الغافلین .

یاد خدا در همه حال

خداوند سبحان مى فرماید:

پس از اتمام نماز یاد خدا را فراموش نکنید و در حال ایستادن و نشستن و زمانیکه بر پهلو خوابیده اید به یاد خدا باشید و از او کمک بجویید. فاذکروا الله قیاما و قعودا و على جنوبکم

به یاد خدا باشید

خداوند سبحان مى فرماید:

فاذکرونى اذکرکم پس به یاد من باشید تا به یاد شما باشم .

6.برترین ذکر

قرآن مجید برترین اعمال را معرفى مى کند: لذکر الله اکبر.

اسرار یاد خدا

در حدیثى از امام صادق (ع ) آمده است در تفسیر جمله و لذکر الله اکبر فرمود: ذکر الله عند ما احلّ و حرّم یاد خدا کردن به هنگام انجام حلال و حرام (یعنى به یاد خدا بیفتد به سراغ حلال برود و از حرام چشم بپوشد).

داروى بیماریهاى روحى

على (ع ) فرمود: ذکر الله دواء اعلال النفوس یاد خدا داروى بیماریهاى روح است .

یاد خدا هنگام غذا خوردن

امام صادق (ع ) درباره پدرش امام باقر (ع ) مى فرماید: او کثیر الذکر بود، هر وقت با او راه مى رفتم ، ذکر خدا مى گفت و به هنگام غذا خوردن نیز به ذکر خدا مشغول بود. حتى وقتى که با مردم سخن مى گفت ، از ذکر خدا غافل نمى شد

پشتوانه ایمان

على (ع ) فرمود: ذکر الله دعامة الایمان ذکر خدا پشتوانه ایمان است .

شیوه مؤ من

على (ع ) فرمود: ذکر الله شیمة کل مؤ من یاد خدا شیوه هر مؤ من است .

ذاکر خدا

على (ع ) فرمود: سامع ذکر الله ذاکر شنونده ذکر خدا، ذاکر خداست .

زبان مشغول ذکر خدا

على (ع ) فرمود: خوشا به حال کسى که مشغول ذکر خدا باشد، و از گفتار بیهوده خاموش بماند.

سرگرم شدن به ذکر الهى

از امام صادق (ع ) است که به راستى خداوند عز و جل مى فرماید: هر که به ذکر من سرگرم شود و از درخواست از من بازماند، به او عطایى بدهم بهتر از آنچه که به کسى دهم که از من درخواستى کند.

کلید انس با خدا

على (ع ) فرمود: الذکر مفتاح الانس یاد خدا کلید انس با خداست

لذت با یاد خدا

على (ع ) فرمود: الذکر لذة المحبین یاد خدا لذت دوستداران است .

صلاح قلب

على (ع ) فرمود: اساس و صلاح قلب اشتغال آن به ذکر خداست .

یاد خدا

على (ع ) فرمود: من ذکر الله ذکره هر که در یاد خدا باشد، خداوند او را یاد کند.

.ماءنوس با ذکر خدا

على (ع ) فرمود: هر گاه دیدى که خداوند سبحان تو را به ذکر خود ماءنوس ‍ نموده (بدان که ) تو را دوست مى دارد.

نور ایمان

على (ع ) فرمود: ذکر الله نور الایمان یاد خدا نور ایمان است .

شیوه پارسایان

على (ع ) فرمود: ذکر الله شیمة المتقین ، به یاد خدا بودن شیوه پرهیزکاران است .

غذاى جانها

على (ع ) فرمود: ذکر الله قوت النفوس و مجالسة المحبوب ، یاد خداوند غذاى جانها و همنشینى با محبوب است .

بهترین اهل مسجد

رسول خدا (ص ) فرمود: آیا به شما خبر ندهم از بهترین کارهاى شما که درجه بلندترى است براى شما و در نزد خداوند شما بهتر شما را پاکدامن مى کند و از پول طلا و نقره براى شما بهتر است و خوب تر از آن است که با دشمن خود برخورد کنید و با آنها نبرد نمایید و از آنها بکشید و کشته شوید؟ عرض کردند: یا رسول الله ! چرا. فرمود: آن بسیار ذکر کردن است .

سپس فرمود: مردى نزد پیغمبر (ص ) آمد و عرض کرد: بهترین اهل مسجد کیست ؟ فرمود: آن که بسیار ذکر خدا کرده خیر دنیا و آخرت به او داده شده است .

و در تفسیر قول خداى تعالى ((منت مگذار که کار بیشترى کردى .))

فرمود: آنچه کار خوب براى خدا کردى ، آن را بیش مشمار

ذکر خدا حدى ندارد

امام صادق (ع ) فرمود: هر چیزى حدى دارد که وقتى به آن رسد پایان مى پذیرد، جز ذکر خدا که حدى که با آن پایان گیرد ندارد.

حدى براى ذکر گفتن نیست

امام صادق (ع ) فرمود: خداوند نمازهاى فریضه را واجب کرده است ، هر کس آنها را اداء کند، حد آن تاءمین شده ، ماه مبارک رمضان را هر کس روزه بگیرد حدش انجام گردیده و حج را هر کس (یک بار) به جا آورد همان حد آن است ، جز ذکر الله که خداوند به مقدار قلیل آن راضى نشده و براى کثیر آن نیز حدى قایل نگردیده است . سپس به عنوان شاهد سخن ، آیه یا ایها الذین آمنوا اذکروا الله ذکرا کثیرا را تلاوت فرمود.

نشانه شیعیان

امام صادق (ع ) فرمود: شیعیان ما کسانى اند که هر گاه تنها باشند، بسیار ذکر خدا کنند

ذکر در نهان

ابن فضال حدیثى را به معصوم رسانیده است که مى فرماید: خداوند عزوجل به عیسى (ع ) فرمود: اى عیسى ! مرا در خاطر دار تا تو را در خاطر دارم و مرا در برابر همگنان بشرى (خودت ) یاد کن تا تو را در جمعى بهتر از جمع آدمیان یاد کنم . اى عیسى ! دلت را براى من نرم و با پذیرش دار و در تنهایى بسیار یادم کن و بدان که شادى من در این است که براى من تواضع کنى و در آن زنده و برازنده باشى و فسرده و مرده نباشى .

یاد خدا با حالات زارى

امام صادق (ع ) فرمود: فرشته ننویسد جز آنچه را بشنود و خداى عزوجل فرموده است : یاد کن در پیش خود پروردگارت را به زارى و از روى ترس (29) و ثواب این گونه ذکر را که در پیش خود شخص باشد و نهانى باشد، جز خداى عز و جل نداند، براى آن که بسیار بزرگ است

همنشین با خدا

ابوحمزه ثمالى از امام باقر (ع ) نقل کرده که فرمود: در توراتى که تحریف نشده است نوشته است که : موسى (ع ) از پروردگارش درخواستى کرد، عرض کرد: پروردگارا! تو نزدیکى به من ، تا با تو راز گویم ؟ یا دورى تا به تو فریاد کنم ؟ خداى عز و جل به او وحى کرد: اى موسى ! من همنشین آن کسى هستم که مرا یاد کند. پس موسى عرض کرد: کیست در پناه تو روزى که جز پناهت پناهى نیست . فرمود: آن کسانى که مرا یاد مى کنند و من هم آنها را یاد مى کنم و در راه من با هم دوستى مى کنند و من هم آنها را دوست مى دارم ، آنانند که چون خواهم به مردم روى زمین بلا و بدى برسانم ، براى خاطر آنها از همه آنان دفاع مى کنم .

یاد خدا

امام صادق (ع ) فرمود: خداوند مى فرماید: هر که مرا در نهانى یاد کند، او را آشکار یاد کنم .

زمره عاقلان

امام صادق (ع ) فرمود: آن که در زمره عاقلان در یاد خداى عز و جل است چون کسى است که در زمره جنگجویان در راه خدا نبرد کند.

همنشین خدا

در روایت است که على (ع ) مى فرماید:ذاکر الله سبحانه مجالسه آن که یاد خدا مى کند، همنشین خداست .

یاد خدا در شبانه روز

از امام جعفر صادق (ع ) نقل است که خداى عز و جل به موسى (ع ) فرمود: مرا در شبانه روز بسیار یاد کن و هنگام یاد من ، خاشع باش و هنگام بلایى که به تو دهم ، صابر باش ، درگاه ذکرم آسوده زى و مرا بپرست و چیزى را با من شریک مساز، سرانجام تو به سوى من است . اى موسى ! مرا ذخیره خویش ‍ ساز، و گنج کردارهاى پاینده و شایسته خود را به من سپار.

یاد خدا در پنهانى

امیرالمومنین (ع ) فرموده است : هر که خداى عز و جل را در نهان یاد کند، هر آینه خدا را بسیار یاد کرده است ، زیرا منافقان در عیان و پیش مسلمان خدا را یاد کنند و او را در نهان یاد نکنند، و براى همین است که خداى عز و جل در سوره نساء آیه 142 فرموده است : خودنمایى کنند در برابر مردم ، و یاد نکنند خدا را جز اندکى .

خدا را فراموش کردن

از رسول خدا (ص ) روایت شده است که فرمودند: هر کس که خداوند را فرمان برد، در یاد خدا است و هر کس از او نافرمانى کند، خدا را فراموش ‍ نموده است

انواع ذکر

الف ) ذکر زبانى : نام خداوند را بر زبان جارى سازد و مکرر تسبیح و تحمید و تکبیر و تهلیل لا اله الا الله بگوید.

ب ) ذکر قلبى : با تمام قلب متوجه او باشیم .

در حدیث آمده است که پیامبر اکرم (ص ) روى به على (ع ) نمود و فرمود: سه کار است که این امت طاقت آن را ندارد:

1- مواسات با برادران دینى در مال ،

2- و حق مردم را از خویشتن دادن ،

3- و یاد خدا در هر حال .

ولى یاد خدا(تنها) ذکر سبحان الله و الحمد لله و لا اله الا الله و الله اکبر نیست ، بلکه یاد خدا آن است که هنگامى که انسان در برابر حرامى قرار مى گیرد، از خدا بترسد و آن را ترک گوید.

2.آثار ذکر گفتن

ذکر الهى سبب آرامش دل

قرآن با یک جمله کوتاه و پرمغز مطمئن ترین و نزدیک ترین راه را نشان داده : الا بذکر الله تطمئن القوب ، آگاه باش ، با یاد خدا دلها آرامش ‍ مى یابد.

زیاد یاد خدا بودن

یاد خدا به انسان نیرو و آرامش و قوت و قدرت و پایمردى مى بخشد و انسان باید زیاد به یاد خداوند باشد: واذکروا الله کثیرا لعلکم تفلحون .

ذکر خدا عامل رستگارى و نجات

قرآن کریم عامل فلاح و رستگارى و پیروزى و نجات را در سه چیز مى داند: (1) تزکیه ، (2) ذکر نام خداوند، (3) نماز خواندن .

قد افلح من تزکّى ، و ذکر اسم ربه فصلّى .

یاد خدا مایه بیدارى دلها

یاد خدا در همه حال و در هر روز و در صبحگاهان و شامگاهان مایه بیدارى دلها و کنار رفتن ابرهاى تاریک غفلت از دل آدمى است ، یاد خدا همچون باران بهارى است که چون بر دل ببارد، گل هاى بیدارى ، توجه ، احساس ‍ مسؤ ولیت ، روشن بینى و هر گونه عمل مثبت و سازنده اى را مى رویاند.

هنگام مردن یاد خداوند

معاذ بن جبل از کلام پیامبر اکرم (ص ) استفاده کرده و نقل مى کند که از پیامبر خدا (ص ) پرسیدم : کدام عمل از همه اعمال برتر است ؟

حضرت فرمود: ان تموت و لسانک رطب من ذکر الله عز و جل ؛ این که به هنگام مردن زبان تو به ذکر خداوند عز و جل مشغول باشد.

تاثیر ذکر گفتن در بازار

رسول خدا (ص ) فرمود: کسى که در بازار و هنگام غفلت مردم و اشتغال آنها به آنچه در بازار است ، از روى اخلاص خدا را یاد کند، خداوند براى او هزار حسنه مى نویسد و به گونه اى او را در روز قیامت مورد رحمت قرار دهد که به قلب هیچ بشرى خطور نکرده باشد.

روشنى سینه ها

در حدیثى على (ع ) مى فرماید: ذکر الله جلاء الصدور و طماءنینة القلوب یاد خداوند موجب روشنى سینه ها و آرامش دلها است .

روشنى عقل و زنده شدن دل

على (ع ) در حدیثى مى فرماید: هر کس خداى سبحان را یاد کند، خداوند دل او را زنده کرده و عقل و خردش را روشن گرداند.

موجب شرح صدر

حضرت على (ع ) فرمود: الذکر یشرح الصدر یاد خداوند موجب شرح صدر است .

ماءوا در بهشت

امام صادق (ع ) فرمود: هر کس بسیار ذکر خداى عزوجل بگوید، خدا در بهشت خود او را کاخ نشین سازد و زیر درختان و گنبدهاى بهشتى به او ماءوا دهد یا در بهشتش او را در سایه رحمت خود گیرد و مشمول مهر مخصوص ‍ سازد.

روشنى سینه ها و عقل

على (ع ) فرمود: یاد خدا نور عقول و زندگى بخش جانها و موجب روشنى سینه ها است .

کار گشایى

على (ع ) فرمود: بهترین چیزى که کارها به وسیله آن به سامان رسد، ذکر خداوند است .

راندن شیطان

امام على (ع ) فرمود: ذکر الله مطردة شیطان یاد خدا بودن موجب راندن شیطان است .

دورى از دوزخ

رسول خدا (ص ) فرموده است : هر کس فراوان ذکر خداوند عزوجل کند، خدایش دوست دارد، و هر کس ذکر خدا را بسیار گوید، براى او دو برائت نوشته مى شود: برائتى از دوزخ و برائتى از نفاق .

نورانى شدن دل

على (ع ) فرمود: ثمره و نتیجه ذکر خدا، نورانى شدن دلها است

شفاى دل

رسول خدا (ص ) فرمود: ذکر خدا شفاى دلها است .

نجات از ترس

ابو بصیر گوید: از امام صادق (ع ) پرسیدم از مردن مؤ من ؟ فرمود: مؤ من به هر گونه مرگى بمیرد: به وسیله غرق شدن بمیرد، زیر آوار بماند، و دچار درنده هم مى شود، و به صاعقه هم بمیرد، ولى این صاعقه به کسى که در حال ذکر خداى عزوجل است نمى رسد

خیر دنیا و آخرت

رسول خدا (ص ) فرمودند: من اعطى لسانا ذاکرا فقد اعطى خیر الدنیا و الاخرة آن کس که خدا زبانى به او داده که به ذکر پروردگار مشغول است ، خیر دنیا و آخرت به او داده شده است

آثار ذکر در خانه

امام صادق (ع ) مى فرماید: در هر خانه قرآن خوانده شود و ذکر خداى عزوجل در آن گفته شود، برکتش فزون شود و فرشته ها در آن درآیند و شیاطین از آن دورى گزینند و براى اهل آسمان بدرخشد، چنان که ستاره هاى فروزان براى اهل زمین مى درخشند.

و هر خانه اى که در آن قرآن نخوانند و ذکر خدا نگویند، برکتش کم مى شود و فرشته ها از آن دورى گزینند و شیطان در آن حاضر شوند.

نجات از عذاب الهى

در حدیثى که معاذ بن جبل نقل کرده ، چنین آمده است : هیچ یک از اعمال آدمى براى نجات او از عذاب الهى برتر از ذکر الله نیست . از او پرسیدند: حتى جهاد در راه خدا. گفت : آرى ، زیرا خداوند مى فرماید: لذکر الله اکبر.

در بهشت برین

امام صادق (ع ) فرمود: من اکثر ذکر الله عزوجل اظله الله فى جنته هر کس بسیار یاد خدا کند، خداوند او را در سایه لطف خود در بهشت برین جاى خواهد داد.

نامه عمل نورانى

امام صادق (ع ) فرمود: هرگاه بنده بسیار آمرزش جوید، نامه عملش بالا رود، در حالى که مى درخشد.

آثار یاد خدا در همه حال

1- هنگامى که نام خدا برده مى شود، یک دنیا عظمت ، قدرت ، علم و حکمت در قلب انسان متجلى مى گردد.

2- روح انسان را به نیکى ها و پاکى ها سوق مى دهد.

3- از بدى ها و زشتى ها پیراسته مى دارد.

4- توجه به چنین معبود بزرگى موجب احساس حضور دائم در پیشگاه او است و با این احساس فاصله انسان از گناه و آلودگى بسیار زیاد مى شود.

5- یاد او یادآورى مراقبت اوست ، یاد حساب و جزاى اوست ، یاد دادگاه عدل او و بهشت و دوزخ اوست و چنین یادى است که جان را صفا و دل را نور و حیات مى بخشد.

محافظت از شر شیطان

على (ع ) فرمود: ذکر الله عصمة من الشیطان ذکر خدا نگهدارنده از شر شیطان است

زنده بودن دلها

على (ع ) فرمود: فى الذکر حیاة القلوب یاد خدا سبب زندگى دلهاست .

آثار ترک ذکر الهى

قرآن مجید سزاى کسانى که از یاد خدا روى مى گردانند، چنین ذکر مى کند:

1- تنگى معیشت در این جهان فان له معیشة ضنکا

2- روز قیامت نابینا محشور مى شود: و نحشره یوم القیامة اعمى

3- شیطان بر انسان مسلط مى گردد: نقیض له شیطانا فهو له قرین .

امام صادق (ع ) فرمود: خانه اى که در آن تلاوت قرآن و یاد خدا نباشد:

1- برکتش کم خواهد بود،

2- فرشتگان از آن هجرت مى کنند،

3- و شیاطین در آن حضور دائم دارند.

بصیرت در کارها

على (ع ) فرمود: من ذکر الله استبصر هر کس که یاد خدا کند (در کارها) بصیرت پیدا مى کند.

محبوب پیش مردم

على (ع ) فرمود: هر کس به ذکر خدا مشغول باشد، خداوند یاد و نام او را (در نزد مردم ) نیکو و پاکیزه دارد.

دائما یاد خدا بودن

على (ع ) فرمود: مداومة الذکر خلصان الاولیاء دائما به یاد خداى بودن بهترین دوست اولیاء خداست .

زیانکاران

قرآن مجید مى فرماید: اى کسانى که ایمان آورده اید، اموال و فرزندانتان شما را از یاد خدا غافل نکنند و کسانى که چنین کنند، زیان کارانند.

حسرت در قیامت

امام صادق (ع ) فرمود: هرگاه عده اى ، چه نیک و چه بد، در مجلس جمع شوند و به غیر یاد خدا بپردازند، در روز قیامت افسوس و حسرت مى خورند.

عوامل فلاح و رستگارى

خداى سبحان عامل فلاح و رستگارى و پیروزى و نجات انسان را سه چیز مى شمرد: قد افلح من تزکى ، و ذکر اسم ربه فصلى مسلما رستگار مى شود کسى که خود را تزکیه کند و نام پروردگارش را به یاد آورد و نماز بخواند.


بهترین زمان برای استخاره

بهترین زمان برای استخاره عبارت است از :

  • روز شنبه از صبح تا ظهر و از ظهر تا عصر
  • روز یکشنبه از صبح تا ظهر و از عصر تا مغرب
  • روز دوشنبه تا طلوع آفتاب و از ظهر تا عشاء
  • روز سه شنبه از ظهر تا عصر و از عصر تا عشاء
  • روز چهارشنبه از صبح تا ظهر و از عصر تا عشاء
  • روز پنجشنبه تا طلوع آفتاب و از ظهر تا عشاء
  • روز جمعه تا طلوع آفتاب و از ظهر تا عصر استخاره گرفتن بسیار نیک است.

مرحوم محدّث کاشانی در کتاب «تقویم المحسنین» برای استخاره به قرآن مجید در ایام هفته ساعاتی را نقل کرده و گفته است: اختیار این ساعات بنا بر مشهور بین اهل ایمان است اگرچه حدیثی از اهل‌بیت بر آن یافت نشده است، سپس فرمود:

روز یک‌شنبه: تا ظهر خوب است، آنگاه از عصر تا مغرب.
روز دوشنبه: تا طلوع آفتاب خوب است، آنگاه از زمان ناهار تا ظهر و سپس از عصر تا عشاء آخر.
روز سه‌شنبه: از وقت ناهار تا ظهر خوب است، آنگاه از عصر تا عشاء آخر.
روز چهارشنبه: تا ظهر خوب است، آنگاه از عصر تا عشاء آخر.
روز پنجشنبه: تا طلوع آفتاب خوب است، آنگاه از ظهر تا عشاء آخر.
روز جمعه: تا طلوع آفتاب خوب است، آنگاه از ظهر شرعی تا عصر.
روز شنبه: تا وقت ناهار خوب است، آنگاه از ظهر شرعی تا عصر.

این جدول برگرفته از مدخل [مقدّمه] منظوم محقّق طوسی (طاب ثراه) است.

دعای کوتاه و موثر برای حاجتها

در اللئالی فیض کاشانی (ره) است که گاه شخصی دچار سختی بشود یا حاجتی داشته باشد که هیچ جای

امیدی برای بر اوردن ان نباشد در اخر شب واگر ثلث سوم جمعه باشد بهتر است بر خیزد و وضو بگیرد ودو رکعت نماز حاجت بخواند وبعد از نماز هفتاد بار این دعا را بخواند به اذن خدا مطلب حاصل شود و بسیار مجرب است.

((يَا أَبْصَرَ النَّاظِرِينَ يَا أَسْرَعَ الْحَاسِبِينَ يَا أَسْمَعَ السَّامِعِينَ يَا اکرم الاکرمين يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ وَيَا احکم الحاکمين))

بعد از دعا دست خود را بلند کند واز قاضی الحاجات حاجت خود را بخواهد که روا است انشاء الله تعالی

اگر در سختی و محنتی گرفتار شدید 70 بار بگویید یا الله یا محمدُ یا علیُ یا فاطمهُ یا صاحب الزمان ادرکنی ولا تُهلِکنی