اسماء الهی
روایت از پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله است که آن بزرگوار فرمود:
( بدرستی که از برای خدای تبارک و تعالی نود و نه اسم است کسی که احصاء نماید آنها را داخل بهشت می گردد) و در روایت دیگر آن حضرت فرمود: ( از برای خدا نود و نه اسم است کسی که خدا را بخواند بآنها دعاء او مستجاب می گردد ) و اخبار دیگری هم باین مضامین وارد شده، لکن در آن نود و نه اسم بحسب اخبار تفاوت بسیار است و در اینجا اختصار می شود بر یک طریق از آن.
صدوق ( ره ) در کتاب توحید از صادق آل محمد صلی الله علیه و آله و آن حضرت از پدران خود چنین روایت می نماید که پیغمبر صلی الله علیه و آله فرمود: ( بدرستی که از برای خدای تبارک و تعالی نود و نه اسم است کسی که احصاء کند آنها را داخل بهشت می گردد و آن:
(1) الله (2) الواحد (3) الاحد (4) الصمد (5) الاول (6) الآخر (7) السمیع (8) البصیر (9) القدیر(10) القاهر (11) العلی (12) الاعلی (13) الباقی (14) البدیع (15) الباری (16) الاکرم (17) الظاهر (18) الباطن (19) الحی (20) الحکیم (21) العلیم (22) الحلیم (23) الحفیظ (24) الحق (25) الحسیب (26) الحمید (27) الحفی (28) الرب (29) الرحمان (30) الرحیم (31) الذاریء (32) الرازق (33) الرقیب (34) الرئوف (35) الرائی (36) السلام (37) المؤمن (38 ) المهیمن (39) العزیز (40) الجبار (41) المتکبر (42) السید (43) السبوح (44) الشهید (45) الصادق (46) الصانع (47) الطاهر (48) العدل (49) العفو (50) الغفور (51) الغنی (52) الغیاث (53) الفاطر (54) الفرد (55) الفتاح (56) الفالق (57) القدیم (58) الملک (59) القدوس (60) القوی (61) القریب (62) القیوم (63) القابض (64) الباسط (65) قاضی الحاجات (66) المجید (67) المولی (68) المنان (69) المحیط (70) المبین (71) المقیت (72) المصور (73) الکریم (74) الکبیر (75) الکافی (76) کاشف الضر (77) الوتر (78) النور (79) الوهاب (80) الناصر (81) الواسع (82) الودود (83) الهادی (84) الوفی (85) الوکیل (86) الوارث (87) البر (88) الباعث (89) التواب (90) الجواد (91) الجلیل (92) الخبیر (93) الخالق (94) خیر الناصرین (95) الدیان (96) الشکور (97) العظیم (98) اللطیف (99 ) الشافی
اسماء الهی
« الله» ( خداوند)
اسم مبارک« الله» چهار حرفست و اگر کسی بر آن واقف شود به حقیقت، همه اشیاء را می شناسد؛ چرا که آنها از او و با او و به سوی او و صادر شده از او می باشند، پس هر گاه « همزه» را انداختی باقی می ماند«لله» که اشاره است به « ولله کل شیء» یعنی همه چیز از اوست و اگر«لام» را انداختی و الف را گذاردی «اله» می شود که اشاره دارد به « وَ هُوَ الهُ کُلَّ شَیءٍ» هر چیزی به او موجود است. اگر«لام» و «الف» را انداختی « له» می شود، « وَ لَهُ کُلَّ شَی ءٍ» بازگشت هر چیزی به سوی اوست، اگر « لام» از کلمه « له» انداخته شود، «هُ» باقی ماند و « هو» لفظی است که دلالت دارد بر ینبوع عزّت حضرت احدیت و لفظ «هو» مرکب است از دو حرف « هاء» و « واو». لفظ « هاء» اصل است نسبت به « واو»، چون « واو» از اشباع ضمه « هاء» پیدا شد، پس در واقع « هو» یک حرف است و دلالت دارد بر وحدت حضرت احدیت.
« الله»، اسم ذات خداوند و مستجمع جمیع صفات کمال و جمال و جلال اوست.
خواص اسم اعظم خدا در سه اسم گذاشته شده که آن « بِسمِ اللهِ الرَّحمنِ الَّرحیم» می باشد و خاصیت اسم اعظم، در ولایت امیرالمومنین(ع) است.
« الله» اسم جامع و بزرگ و با عظمت حضرت واجب الوجود، جلّ و علا می باشد.
اسم اعظم، در اسمی است که اول آن « الله» و آخر آن « هو» می باشد.
امیرالمومنین(ع) در تفسیر کلمه « الله» می فرمایند: «اللهُ اسمٌ مِن اَعظَمِ اسماءِ الله عَزَّ وَ جَلَّ لایَنبَغی یُسَمّی بِهِ غَیرُهُ»
ترجمه: « الله» اسم اعظم الهی است که شایسته نیست احدی خود را به این نام بخواند.
خواص:
۱- ۱۰۰ مرتبه در هر روز موثر است در رفع تمام مشکلات زندگی.
۲- ۱۰۰۱ مرتبه در یک مجلس موثر است در رفع مشکلات و خطرات بزرگ زندگی.
۳- ۶۶ مرتبه، هر روز بعد از نماز صبح جهت حل مشکلات. در مداومت بر این تعداد تاکید شده است.
۴- جهت شفای مریض، ۱۰۰ آیه از قرآن خوانده ( بسم الله الرحمن الرحیم یک آیه محسوب می شود) سپس ۷ مرتبه « یا الله» گفته شود. حضرت امیرالمومنین(ع) می فرمایند اگر این دستور را به سنگ بخوانند سنگ باز می شود. مریضی که تمام اطباء او را جواب کرده اند شفا می گیرد؛ حتی اجل محتوم چند روزی عقب می افتد.
رسول اکرم(ص) فرموده اند: کُلُّ امٍر ذی بالٍ لَم یُبدَأ فیهِ بِبِسمِ الله فَهُوَ أبتَرُ.
ترجمه: هر کاری که بنام خداوند شروع نشود ناقص و بی نتیجه خواهد ماند.
بدین جهت فرموده اند هر کاری که بنام خداوند شروع نشود ناقص و بی نتیجه خواهد ماند.
بدین جهت فرموده اند هر کاری را با نام خدا شروع کنید. نقل شده از بعض اهل باطن که هر کس روزی ۱۰۰ مرتبه بگوید:« هُوَ اللهُ الذَّی لاالهَ الاّ هُوَ»خدا او را از اهل یقین گرداند و به مقام اهل تحقیق و درجات ارباب توحیدش رساند.
۲ - الرَّحمن ( بخشنده)
الرَّحمنُ مَعناهُ الواسِعُ الرَّحمَةِ عَلی عِبَادِهِ
ذات مقدسی که صاحب رحمت شامله است بر بندگانش از مؤمن و کافر و روزی دهنده ایشان است؛ بلکه رحمت واسعه او همه موجودات را فرا گرفته. رحمان و رحیم هر یک صفت مشبهه برگرفته از رَحم هستند مانند علیم از عِلم الآ این که دامنه معنا در رحمان بیشتر است. معنای رحمان، بخشش عام خداوند است، اما لفظش از اسماء خاصه حق است. یعنی هیچ موجودی جز خدا به این لفظ نامیده نمی شود مگر به اضافه عبد«الرحمن». رحمان، اسم حق تعالی به اعتبار جمعیت اسمائی که مبدأ انبعاث وجود بر حقایق جمیع مراتب امکانیه است و رحیم اسم خاص است از جهت فیضان کمالات معنوی بر اهل ایمان.
فقط حقیقت محمدیه(ع) به اعتبار نبوت، مظهر« رحمن» است و به اعتبار ولایت کلیه، مظهر اسم « رحیم» و به اعتبار وحدت و جامعیت مقام ولایت و نبوت مظهر کامل اسم اعظم. در انبیا، حقیقت خاتمیهو در اولیاء حقیقت ولویّه حضرت علی مرتضی و ائمه بعد از او(ع) مظهر تامه این نام هستند.
نقل شده،هر کس اسم « الرحمن» و « الرحیم» را بعد از هر نمازی ۲۹۸ بخواند همه مردم او را دوست می دارند و از اهل تحقیق گردد.
در خواص الاسماء و مفاتیح النّجاة مذکور است: اگر کسی بعد از هر نمازی ۱۰۰ مرتبه اسم « الرحمن» را بخواند در همه حال، مورد لطف و عنایت خداوند قرار می گیرد.
۳- الرَّحیم ( مهربان)
الرّحیم مَعناهُ اَنَّهُ رَحیمٌ بِالمُؤمنینَ و همچنان که در کتاب شریف بحارالانوار است ذات مقدسی که رحمت او مختص به مؤمنان است، در عاقبت امرشان. و کافران را از این رحمت، نصیبی نیست. لَقَولِهِ تَعالی وَ کانَ بِالمُومِنینَ رَحیماً و به این اسم غیر خدا نیز نامیده می شود لیکن معنی آن خاص است چنانچه اشاره شد.
خواص:
برای برآمدن تمام حوائج دنیا و آخرت مداومت بر این اسم نافعست و هر کس این اسم را ورد خود قرار دهد سؤال نمی نماید از خداوند چیزی را مگر آن که به او عطا می فرماید و اگرکسی در مهمی فرو مانده باشد چون بر این اسم مداومت نماید گشایش در کارش پیدا شود. عدد کبیر اسم « الرحیم» ۲۵۸ مرتبه می باشد.
۴- ربّ ( مربی – خالق)
الحَمدُ للهِ رَبَّ العالَمینَ
ترجمه: ستایش خدای را که پروردگار جهانیان است.
رب به معنی خالق مطلق یعنی خداست. پدر و استاد و غیره تربیت کننده هستند و تربیت آنان باید زیر نظر یک مربی بزرگ که مربی او هم خداست قرار داشته باشد.
خداوند متعال در قرآن مجید می فرماید: هُوَ الَّذی بَعَثَ فِی الأُمییّنَ رَسُولاً مِنهُم یَتلُوا عَلَیهِم آیاتِهِ وَ یُزَکّیهِم وَ یُعَلِّمُهُمُ الکِتابَ وَ الحِکمَةَ وَ ان کانُوا مِن قَبلُ لَفی ضَلالٍ مُبینٍ
ترجمه: اوست خدایی که میان اعراب بی سواد، پیامبری بزرگوار از همان مردم برانگیخت تا بر آنان آیات وحی خدا را تلاوت کند و آنها را پاک سازد و شریعت و احکام کتاب سماوی و حکمت الهی بیاموزد؛ با آن که پیش از این همه در ورطه جهالت و گمراهی بودند.
مربی از طرف خداوند، پیغمبر(ص) قرار داده شده و تربیت بعضی، تحت تربیت این مربی قرار دارد. اگر مظهریت برای ربوبیت قائل شویم، محمد(ص) و آل محمد(ص) واجد این مقام می باشند که در این صورت تمام ممکنات باید زیر نظر ایشان تربیت شوند.
خواص:
هنگام گرفتاری با توجه قلبی به ربوبیت باری تعالی با یک نفس اسم « یا رب» خوانده شود. ( به هر تعداد که ممکن است.)
۵- مالک ( دارا)
مالِکِ یَومِ الدّینِ ترجمه: پادشاه روز جزاست .مالک به دو معنی آمده یکی پادشاه و صاحب اختیار؛ و دیگری مالک وَ هُوَ مالِکُ المُلکِ وَ المَلَکوتِ
ترجمه: یعنی ذات مقدسی که حقیقتاً مالک تمامی عوالم موجوات است و مالکیتهای دیگران بر آفریده های او موقتی، مجازی و عاریتی است.
خواص: فرموده اند جهت توانگری و دوام ملک و بزرگی و تسلط و خَدَم و حَشَم و مالک شدن املاک و غیره مداومت نماید بر اسم « یا مالک» واگر کسی روز جمعه پیش از طلوع آفتاب ۱۰۰۰ مرتبه این اسم را بخواند تمام حوائج دنیا و آخرت او برآورده شود.
عدد کبیر این اسم ۹۰ می باشد.
۶- احد ( یگانه- بی همتا)
قُل هُوَ اللهُ اَحَدٌ بگو، او خدای یکتاست.
احد مربوط به ذات باری تعالی است که نفی جزئیت می کند از ذات.
خواص:
۱- برای راسخ و ثابت ماندن ایمان و اعتقادات صحیح در تمام مراتب زندگی در هر روز ۱۳ مرتبه ذکر « یا احد» خوانده شود با توجه به حقیقت احدیت ذات باریتعالی.۲- جهت مغلوب نشدن در تمام مراتب و مراحل زندگی در یک مجلس، ۱۰۰۱ مرتبه « یا احد» خوانده شود.
۳-برای کسب نورانیت از غذا، قبل از خوردن آن گفته شود:
لا الهَ الاّ اللهُ احَداً صَمَداً لاحَولَ و لاقُوَّةَ الاّ بِاللهِ
۴- برای رفع ترس از عذاب قبر و آخرت و ناراحتی های دنیوی، به شرط تعمد بر انجام ندادن اعمالی که عقوبت بدنبال دارد، شب، هنگام خواب به پهلوی راست خوابیده، گونه راست را روی کف دست راست گذاشته و ۱۰۱ مرتبه بگوید: لا الهَ الاّ اللهُ احَداً صَمَداً لاحَولَ و لاقُوَّةَ الاّ بِاللهِ
۷- صمد( بی نیاز)
اللهُ الصَّمَدُترجمه: خدا بی نیاز و همه به او نیازمندیم.
این اسم، فقط یک بار در قرآن آمده و تعلق آن منحصر به ذات اقدس الهی است. امام باقر(ع) فرموده اند: صمد، بزرگی است که بالاتر از وی، امر و نهی کننده ای نباشد.
خواص:
۱- جهت رفع هر گرفتاری در هر روز ۱۲۴ مرتبه ذکر « یا صمد» خوانده شود.۲- برای بستن دهان دشمن ذکر « الصمد» خوانده شود.( تعداد مشخصی ندارد).
۸- محیط ( در بر گیرنده)
واللهُ مُحیطٌ بِالکافِرینَترجمه : و خدا بر کافران احاطه دارد.
محیط به کسی اطلاق می شود که بر تمام ممکنات( یعنی موجودات) احاطه دارد.
خواص:
۱- هنگام طلب علم، برای توانایی فوق العاده پیدا کردن در یادگیری و حفظ دانش( علمی که ممنوعیت شرعی نداشته باشد) در هر روز ۶۷ مرتبه ذکر « یا محیط» خوانده شود.
۹- ولی ( صاحب اختیار- یار- دوست- سرپرست)
اللهُ وَلِیُّ الَّذینَ آمَنُواخدا یار اهل ایمان است.
ولایت، به معنی دوستی و محبت می باشد. خدا نسبت به اهل ایمان محبت دارد( محبت تشریعی) و نیز به معنی یار می باشد، خدا یاری کننده اهل ایمان ( اهل بیت ع) است.
ولایت به معنی حکومت است و خداوند متعال بر تمام موجودات حکومت می کند لذا حکومت و ولایت مطلقه از آن خداست و مظهر ولایت، محمد(ص) و آل محمد(ص) و جانشینان بر حق آنان می باشند.
خواص:
۱- برای جا گرفتن محبت خود و زیاد شدن آن در دل دیگری، مانند حضرت ولی عصر(عج)، در هر روز ۴۶ مرتبه ذکر « یا ولی » خوانده شود.
۲- برای مصون ماندن خانه در مقابل سیل، زلزله، دزد و بلایای دیگر اسم « یا ولی» را روی سطح داخلی ظرفی نوشته بعد داخل آن آب ریخته و در پای ارکان خانه بریزند.
۱۰- حی ( همیشه زنده)
اللهُ لا الهَ الاّ هُوَ الحَیَّ القَیُّومُترجمه : به حقیقت، خداوند یکتاست که جز او خدایی نیست و زنده و پاینده است.
حیات خداوند، ذاتی است. او زنده ای است ازلی و ابدی و حیات موجودات زنده نیز قائم به اوست.
خواص:
۱- برای شفای مریض ۱۹ مرتبه « حیّ» کنار او خوانده شده و به او دمیده شود.۲- برای جلوگیری از مرگ فجاة ( مرگ ناگهانی) بعد از هر نماز واجب ۱۸ مرتبه در سجده گفته شود «یا حیّ».
۳- در گفتن ذکر « الحیّ» به تعداد ۱۸ مرتبه بعد از نمازهای واجب تاکید شده است.
۴- برای جلوگیری از مرگ سکته ۱۸ مرتبه ذکر « یا حیّ» و یا « الحیّ» خوانده شود.
۵- برای شفای بیماری که دیگر امیدی به شفای او به وسیله اطبا نیست، ۱۰۰۱ مرتبه ذکر « یا حیّ» کنار ظرف آب با قصد شفای بیمار گفته شود؛ سپس از آن آب به پیشانی و گونه های مریض مالیده و کمی هم به او بنوشانند.
۶- جهت رفع اندوه دل در یک مجلس ۱۰۰۱ مرتبه « یا حیّ» خوانده شود.
۷- برای طولانی شدن عمر اسم « حیّ» روی نگین انگشتری حک شود و همراه داشته باشد.
۱۱- قیّوم ( همیشگی و پاینده)
اللهُ لا الهَ الاّ هُوَ الحَیُّ القَیُِومُترجمه: الله، خدای یکتایی است که جز او خدایی نیست و او زنده و پاینده است.
قیوم به وجودی اطلاق می شود که قائم به ذات است. تمام موجودات حتی وجود مقدس حضرت مهدی(عج) قائم به غیر هستند ، اما ذات حضرت احدیت قائم به ذات است و قیومیت، منحصر به ذات اقدس احدیت می باشد.
خواص:
۱- برای رفع مشکلی که از هیچ طریق حل نشده ۱۵۶ مرتبه ذکر « یا قیوم» خوانده شود.
۲- برای رفع موانع دنیوی و اخروی ۱۰۰۱ مرتبه گفته شود: « یا حَیُّ یا قَیُّومُ یا لا اله الاّ اللهُ مُحمَّد رَسُولَ اللهِ عَلِیُّ وَلِیُّ اللهِ
۳- برای جلوگیری از مشکلات، بر گفتن ذکر یا حَیُّ یا قَیّومُ به تعداد ۱۹ مرتبه بعد از نمازهای واجب تاکید شده است.
۱۲- علیّ ( بلند مرتبه)
… وَ هُوَ العَلی العظیمترجمه: و او توانا و بالا و برتر و با عظمت است.
علی به کسی اطلاق می شود که از نظر مرتبه و مقام از همه بالا و برتر است و در این مرتبه قاهر و محیط بر تمام ممکنات است.
خواص:
۱- برای ادای دین و قرض و جلوگیری از فقر ۱۱۰ مرتبه « یا علیّ » خوانده شود.
۲- برای رفع بیماری وسواس، دست را روی سینه کشیده و بگوید: « بَسمِ اللهِ وَ بِاللهِ محمّد رَسُولُ اللهِ لاحَولَ وَ لاقُوَّةَ الاّ بِاللهِ العَلِیِّ العَظیمَ امحِ عنِّی ما أجِدُ ( این عمل را ۳ بار تکرار نماید.)
۳- برای غنی شدن از نظر مادی برای همیشه اسم « علی » روی نگین انگشتری حک شود و همراه داشته باشد.
۱۳- عظیم ( بسیار بزرگ)
وَ هُوَ العَلِیُّ العَظیمُترجمه : و اوست خدای بلند مرتبه با عظمت و بزرگ.
منظور از « عظیم» در معنی بزرگ، بزرگی نسب نیست، بلکه منظور، غیرقابل وصول و درک بودن است.
خواص:
۱- برای نجات فوری از قرض سنگین ۱۰۰۲ مرتبه خوانده شود: سُبحانَ اللهِ وَ بِحَمدِه ِ سُبحانَ الله العَظیمُ۲- برای وسعت رزق و روزی، ۱۰۰ مرتبه گفته شود: سُبحانَ اللهِ وَ بِحَمدِهِ سُبحانَ اللهِ العَظیمُ
۱۴- حلیم ( همیشه بردبار)
وَ اللهُ غَفُورٌ حَلیمٌ (و خدا، آمرزنده و بردبار است.)
خداوند، حلیم است. یعنی در مجازات تبهکاران تعجیل( شتاب) روا نمی دارد و در مقابل جهالت بندگان، بسیار صبور است.
خواص:
برای پیدا کردن آرامش، بردباری و صبر در مقابل مشکلات، افراد و غیره در هر روز ۸۸ مرتبه ذکر« یا حلیم» خوانده شود.
۱۵- خبیر ( همیشه آگاه)
وَ اللهُ بِما تَعمَلُونَ خَبیرٌ (همانا خدا بدانچه می کند داناست. )
خبیر به عالمی اطلاق می شود که به باطن همه اشیاء علم دارد و واقف به کلیه امور مخلوقات است.
خواص:
۱- جهت راه یافتن به امری پنهانی هر روز ۱۰۰ مرتبه ذکر « یا خبیر» گفته شود.
۲- برای پی بردن به یک امر نهان- حتی امور برزخی و اطلاع پیدا کردن از حضرت مهدی( عج) – ۸۱۲ مرتبه ذکر« یا خبیر» خوانده شود.
۱۶- علیم ( همیشه دانا)
« أنَّ اللهَ بِکُلِّ شَیءٍ عَلیمٌ (هر آینه خداوند به هر چیز، داناست. )
علم حضرت احدیت اضافه بر ذات او نیست بلکه عین ذات اوست، لذا خداوند، اموری را که مخلوقات، توان درک آنها را ندارند درک می کند و چیزی از او پنهان نبوده و نیست و هیچ مانعی او را از فهم و ادراک مطالب عاجز نمی گرداند ولی برای مخلوق چنین ناتوانی و عجزی وجود دارد.
خواص:
۱- برای برخوردار شدن از علم اشراقی( علمی که اکتسابی نیست)در هر روز ۱۵۰ مرتبه « یا علیم» خوانده شود. بهترین وقت برای گفتن این ذکر، هنگام سحر می باشد و حداقل تعداد این ذکر ۱۰ مرتبه در روز است. العِلمُ نُورٌ یَقذِفُهُ اللهُ فی قَلبِ مَن یَشاءُ. ( دانش حقیقی، نوری است که خداوند پرتو آن را در دل هر کس که بخواهد می افکند. )
۱۷- حکیم ( راست گفتار و درست کردار)
انَّکَ انتَ العَلیمُ الحَکیمُ ( (خداوندا!) همانا تو دانا و حکیمی. )
حکیم به ذاتی اطلاق می شود که قول و فعلش از سر حکمت و راستی است؛ ظاهر و باطن اشیاء را می داند و بر اساس حکمت و مصلحت عمل می کند.
خواص:
۱- برای باز شدن دریچه ای از حکمت به عالم قلب و دل، بعد از نیمه شب ۸۷ مرتبه ذکر« یا حکیم» گفته شود.
۲- برای پیدا کردن گمشده یا معلوم شدن مجهولی بر ذکر « یا حکیم» در طی شبانه روز مداومت شود.
۱۸- بصیر ( ینای همیشگی)
انَّ اللهَ بِما تَعمَلُونَ بَصیرٌ (همانا خداوند به آنچه انجام می دهید، بیناست.)
خداوند متعال بصیر به ذات است و برای دیدن، نیازی به آلت بینایی( چشم) ندارد و به همه امور چه پنهان، چه آشکار بیناست.
خواص:
۱- برای راه یابی به امور پنهان و بصیرت پیدا کردن در هر روز ۱۰۱ مرتبه « یا بصیر» خوانده شود.
۲- برای این که بهتر و سریعتر به نتیجه بالا برسند، ۱۰ جمعه متوالی، بعد از نافله صبح تا قبل از ظهر، ۳۰۲ مرتبه ذکر « یا بصیر» خوانده شود.
۱۹- سمیع ( همیشه و بسیار شنونده)
وَاللهُ سَمیعٌ عَلیمٌ (و خدا به اقوال و احوال همه شنوا و داناست. )
اِنَّکَ انتَ السَّمیعُ العَلیمُ ( ( خداوندا) همانا تو شنونده دانا هستی.)
انسان در شنیدن، علاوه بر نیروی شنوایی به آلت شنوایی(گوش) هم نیاز دارد ولی خداوند متعال، سمیع به ذات است، یعنی بدون نیاز به آلت شنوایی تمامی گفت و شنودها، سر و نجوا، جَهر و اِخفا و نُطقها و سکوتها را بی هیچ واسطه ای می شنود و همه برای او یکی است.
خواص: برای استجابت دعا قبل از اذان صبح یا بعد از نماز نافله صبح ( بعد از اذان) ۱۸۰ مرتبه ذکر« یا سمیع» خوانده شود. تعداد کبیر این ذکر ۱۸۰ و تعداد وسیط آن ۱۸ و تعداد صغیر آن ۹ می باشد.
۲۰- حمید ( ستوده و پسندیده )
انَّ اللهَ غَنیٌّ حَمیدٌ (همانا خداوند از خلق بی نیاز و به ذات خود ستوده است. )
حمید، اوست که استحقاق حمد و ستایش دارد و در حال شدت و رخاء مورد ستایش قرار می گیرد. اوست که ابتدا خلقت نموده و اوست حکیمی که در افعال او غلط و خطا وجود ندارد.
خواص:
۱- برای متخلق شدن به اخلاق خدایی و رفع صفت لغوگویی و فحاشی در هر روز ۶۲ مرتبه ذکر « یا حمید» خوانده شود.
۲- برای رفع صفت لغوگویی و فحاشی شخصی که به راحتی قابل اصلاح نیست، اسم « یا حمید» و یا «الحمید» داخل ظرفی نوشته شود، سپس درون آن آب ریخته تا نوشته ها شسته شوند و بعد به شخص مورد نظر داده شود که بنوشد.
۳- برای رسیدن به منظور بالا( مورد ۲) کنار غذایی که شخص قصد خوردن آن را دارد ۶۲ مرتبه ذکر« یا حمید» خوانده شود.
۲۱- غنی ( همیشه بی نیاز)
اِنَّ اللهَ غَنیٌّ حَمیدٌ، (همانا خداوند، بی نیاز ستوده است.)
خداوند متعال، غنی مطلق است، طبق فرمایش قرآن کریم، تمام ممکنات در قبال او فقیر هستند: یا ایُّها النّاسُ انتُمُ الفُقَراءُ الَی اللهِ وَ اللهُ هُوَ الغَنِیُّ الحَمیدُ (ای مردم! شما همگی به درگاه خداوند متعال نیازمند و محتاجید و تنها خداست که از هر چیز بی نیاز و غنی بالذّات و ستوده است.)
خواص:
۱- برای جلوگیری از فقر و بهبودی وضعیت مالی در هر روز ۱۰۰ مرتبه ذکر« یا غنی» خوانده شود.
۲- برای رفع شدید و ضیق معیشت و همچنین غنای معنوی ۱۰ جمعه متوالی هر بار ۱۰۶۰ مرتبه ذکر « یا غنی» گفته شود.
۳- برای نجات پیدا کردن از فقر و زیاد شدن روزی در هر روز ۱۱۰ مرتبه این دعا خوانده شود: اللّهُمَّ اغننِی بِحَلالِکَ عَن حَرامِکَ وَ بِفَضلِکَ عَمَّن سِواکَ، این دعا را حضرت رضا(ع) در عالم خواب به مرحوم ملا زین العابدین گلپایگانی، استاد میرزای شیرازی، سفارش فرمودند.
۲۲- واسع ( گشایشگر و بی نیاز)
واللهُ واسِعٌ عَلیمٌ،(خدا به حقیقت، توانگر و داناست.)
واسع، آن غنی مطلق است که فقر را برطرف می کند و تمام حاجات را برآورده می کند و به رزق، وسعت می بخشد.
خواص:
۱- برای وسعت رزق در هر روز ۱۳۷ مرتبه ذکر« یا واسع» خوانده شود.
۲- برای وسعت پیدا کردن علم در هر روز ۱۳۷ مرتبه ذکر« یا واسع» خوانده شود.
۳- برای رفع خوف و ترس دل در هر روز ۱۳۷ مرتبه ذکر« یا واسع» خوانده شود.
۲۳- رؤوف ( بسیار مهربان)
انَّ اللهَ بِالنّاسِ لَرَئوفٌ رَحیمٌ (همانا خداوند بر مردم، رئوف و مهربان است.)
خداوند صاحب رأفت و مهربانی توأم با نوازش است و او رحمان است و رحیم؛ و رئوف، به معنی رحمان است و مراد از رأفت و رحمت واسعه خداوند، محمد و آل محمد(ع) هستند و اگرچه همه اهل بیت، مظهریت نام خدا را دارند، در میان این دودمان پاک، رأفت صفت زبانزد حضرت علی بن موسی الرضا(ع) می باشد.
خواص:
۱- برای کشیدن دل شخصی( اشخاصی) به سوی خود و مهربان کردن او در هر روز ۱۰ مرتبه ذکر« یا رؤوف» خوانده شود.
۲- اگر کسی به شما ظلمی کرده و می خواهید نسبت به شما مهربان و از ستم خود نادم( پشیمان) شود و حتی عذرخواهی کند، در روز جمعه، بعد از نماز صبح ۲۰۰ مرتبه ذکر« یا رؤوف» بگویید.
۲۴- بَدیعُ الَّسمواتِ وَالأَرضِ (هم او آفریننده آسمانها و زمین است.)
خداوند مبدع است؛ یعنی ابداع کننده خلق از عدم به وجود. هیچ مخلوق یا ممکنی در هیچ مقامی مبدع نیست جز خداوند متعال، حتی ۱۴ معصوم.
خواص:
برای راه یافتن به علوم غریبه، روز شنبه که متعلق به این امر است، به نیت این عمل، غسل انجام داده و دو رکعت نماز، مثل نماز صبح خوانده و سپس هفتاد هزار مرتبه بدون توقف و حرف زدن در بین ذکر گفتن، ذکر« یا بدیع » بگوید؛ سپس به تعداد ۷۰۰ عدد حرف « ز» را روی کاغذ سفیدی نوشته و هنگام غروب آفتاب کاغذ را در قبرستان زیر خاک مدفون سازد و در حین مدفون کردن کاغذ، ۷۰ مرتبه بگوید: یا مُبدِعُ یا عَلاّمُ. توجه شود که هنگام دفن کاغذ، کسی نباید عامل را ببیند. در موقع گرفتن ذکر« یا بدیع»، اگر در حالات عامل، تغییری غیر عادی پیش آید، نباید بترسد. زنان، بدون اذن شوهران خود، اجازه این کار را ندارند و توفیق نمی یابند.
۲۵- قابض ( گیرنده و گردآورنده)
وَاللهُ یَقبِضُ وَ یَبسُطُ (و خدا در فرو می گیرد و برمی گشاید.)
معنی دیگر قابض، مالک است. یعنی همه ممکنات در ملکیت خداوند می باشند. از ذکرهای دائمی حضرت عزرائیل(ع)، « یا قابض» می باشد.
خواص:
برای گرفتن حق از غاصب حق، ۹۰۳ مرتبه ذکر « یا قابض» خوانده شود.
۲۶- باسط ( گشاینده، دهنده)
وَاللهُ یَقبِضُ وَ یَبسُطُ (و خدا در فرو می گیرد و برمی گشاید. )
باسط، منعمی است مفضل. خداوند متعال، دست دهنده دارد. منعم حقیقی، اوست و تمامی نعمات در ید او و مخلوق اوست. مظهر اسم« باسط» خداوند در این زمان، وجود مقدس حضرت مهدی(عج) است و وسیله ایصال کل نعمات، ایشان می باشند. « یا باسط»، از ذکرهای دائم حضرت میکائیل(ع) است.
خواص:
۱- جهت جلوگیری از فقر، بخل، مرض و برای غنی شدن از نظر مادی در هر روز بین الطلوعین( بعد از طلوع فجر تا قبل از طلوع آفتاب) ۱۰ مرتبه « یا باسط» خوانده شود.
۲۷- قریب ( نزدیک)
وَ اذا سَأَلَکَ عِبادی عَنّی فَإنّی قَریبٌ ( ( ای رسول!) هرگاه بندگان من از دوری و نزدیکی من از تو بپرسند، من به آنها نزدیکم. )
حق تعالی، به واسطه علمش بر همه موجودات و خلوقات، حتی از خودشان به آنها نزدیکتر است و هیچ پرده ای در برابر قرب او قرار ندارد؛ اما این حجابهای نورانی و ظلمانی ماست که سبب می شود از نور الهی کمتر بهره مند شویم وگرنه خدا از رگ گردن به ما نزدیکتر است.
خواص:
جهت رفع تمام دشواریها در هر روز ۳۱۲ مرتبه « یا قریب» ( و یا حداقل ۳۰ مرتبه) خوانده شود.
۲۸- قدیر ( بسیار و همیشه توانا)
إنَّ اللهَ عَلی کُلِّ شَیءٍ قَدیرٌ (همانا خداوند بر همه چیز قادر است.)
القَدیرُ فَعیلُ وَ الفَعیلُ أبلَغُ مِنَ الفاعِلِ، قدیر بر وزن فعیل است و فعیل در توان، قدرتمندتر و رساتر از فاعل است. قدیر، ذات مقدسی است که بر هر امری که مشیّت و اراده او بدان تعلق گیرد توانا است و در ایجاد هیچ ممکنی عاجز نیست و بیرون رفتن از تصرف او محال است. وجوب ذاتی او از همه جهات و حیثیات و حقیقت او، صرف همه کمالات است و هیچ یک از کمالات او محدود نیست بلکه نامتناهی می باشد.
اقرار به این مطلب، امری است فطری همچنان که اقرار به اصل وجود صانع عالم از فطریات کافه مصنوعات است و همه اشیا از ذَوی العقول و علویات ، سفلیات و مجردات و مادیات، به آن معترفند. همچنین همه آنها به اقتضای فطرت اصلیه ذاتیه خود اقرار دارند که تنها خدا، قادر متعال است.
خواص:
هر کس اسم « القدیر» را در وقت وضو بسیار بگوید بر دشمن غالب شود و به جهت قوت قلب و تسلط بر امور و اندازه قرار دادن هر چیزی این ذکر، مجربست. برای این قسم، تعداد ذکر نشده است و باید بر آن مداومت نمود.
۲۹- تواب ( بسیار رجوع کننده- توبه پذیر)
إنَّهُ هُوَ التَّوّابُ الرَّحیمُ (همانا او توبه پذیر و مهربان است.)
یکی از وسایلی که به وسیله آن می توان پس از ارتکاب معصیت و غفلت دوباره به پیشگاه خداوندی تقرب پیدا کرد توبه است. خداوند مهربان، بلافاصله بعد از ندامت و عزم بنده بر ترک معاصی، پذیرای توبه عبد می شود. مرحله نخست توبه، ندامت است و هم در این مرحله است که بخشش و غفران و محبت خداوند، شامل حال بنده می شود. چنانچه قرآن کریم نیز می فرماید:
إنَّ اللهَ یُحِبُّ التَّوّابینَ و یُحِبُّ المُتَطَهَّرینَ (همانا خدا آنان را که پیوسته به درگاهش توبه و انابه کنند و نیز پاکیزگان که از هر آلایش دورند را دوست می دارد. )
امام باقر(ع) نیز در توصیف وسایل قرب به خدا و پذیرش توبه می فرمایند: رشته اتصال بین رضوان خدا و مخلوقات، ما هستیم.
خواص:
به جهت نجات از وسوسه های شیطانی و ترس از جن هر روز بعد از نماز صبح ۳۰ مرتبه ذکر « التواب» خوانده شود و در هنگام گرفتاری شدید به وسوسه، به تعداد کبیر این اسم که ۴۰۹ مرتبه می باشد ذکر گفته شود